US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,23 %
NASDAQ+0,80 %
DOW JONES+0,34 %
PX-0,05 %
ČEZ-0,62 %
NVIDIA+5,11 %

Čínské značky elektromobilů získávají podíl na trhu v Norsku

Čínské značky elektromobilů jako BYD, XPeng nebo MG rychle posilují své postavení v Evropě, zejména v Norsku, kde aktuálně ovládají přes 10 % trhu. Díky nižším cenám, technologickému pokroku a příznivému dovoznímu režimu se stávají vážnou konkurencí pro Teslu i tradiční evropské výrobce.

14. 7. 2025 | 12:26

Čínské automobilky těží z otevřeného norského trhu, který – na rozdíl od Spojených států nebo Evropské unie – neuplatňuje cla na dovoz čínských elektromobilů. Země zároveň patří k lídrům v přechodu na elektromobilitu, což z ní činí atraktivní testovací prostor pro nové značky.

Od první dodávky značky MG v roce 2020 si čínské elektromobily vybudovaly v Norsku podíl kolem 10 %. Podle Christiny Bu z Norské asociace elektromobilů (NEVA) je v zemi aktuálně dostupných alespoň 20 různých čínských modelů. Spotřebitelé je vnímají jako technologicky vyspělé a cenově konkurenceschopné, což z nich činí vážné konkurenty pro zavedené značky. Podíl elektromobilů na celkových prodejích nových aut v zemi dosáhl v první polovině roku téměř 94 %.

Mezi dvaceti nejprodávanějšími značkami na norském trhu se podle tamní silniční federace OFV objevily i čínské firmy BYD, XPeng a MG. Na seznamu figurují i švédské automobilky Volvo a Polestar, které ovšem částečně vlastní čínská Geely. Z definice analytika Felipeho Munoze ze společnosti JATO Dynamics se však čínskými značkami rozumí pouze ty, které navrhují a vyrábějí vozy plně v Číně – například MG pod skupinou SAIC.

Munoz považuje Norsko za ideální "prostor" pro vstup nových značek na evropský trh, a to díky specifickému regulačnímu rámci, kultuře i absenci vlastního automobilového průmyslu. Právě v Norsku dosáhly čínské značky v první polovině roku největšího tržního podílu v Evropě (10,04 %).

Tesla si nicméně udržuje v Norsku vedoucí pozici – v červnu byla Model Y nejprodávanějším vozem na trhu. Odborníci ale upozorňují na rostoucí konkurenci. Podle R. Lumana z nizozemské ING budou čínské elektromobily pro amerického výrobce i evropské značky představovat stále větší výzvu, zvláště pokud se Evropě nepodaří nabídnout více cenově dostupných modelů pro masový trh.

Zdroj: CNBC

Automobilový průmysl (automotive)Elektromobilita
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

20. 10.-Andrej Rády
Akciový trh