Čínské značky elektromobilů získávají podíl na trhu v Norsku
Čínské značky elektromobilů jako BYD, XPeng nebo MG rychle posilují své postavení v Evropě, zejména v Norsku, kde aktuálně ovládají přes 10 % trhu. Díky nižším cenám, technologickému pokroku a příznivému dovoznímu režimu se stávají vážnou konkurencí pro Teslu i tradiční evropské výrobce.
Čínské automobilky těží z otevřeného norského trhu, který – na rozdíl od Spojených států nebo Evropské unie – neuplatňuje cla na dovoz čínských elektromobilů. Země zároveň patří k lídrům v přechodu na elektromobilitu, což z ní činí atraktivní testovací prostor pro nové značky.
Od první dodávky značky MG v roce 2020 si čínské elektromobily vybudovaly v Norsku podíl kolem 10 %. Podle Christiny Bu z Norské asociace elektromobilů (NEVA) je v zemi aktuálně dostupných alespoň 20 různých čínských modelů. Spotřebitelé je vnímají jako technologicky vyspělé a cenově konkurenceschopné, což z nich činí vážné konkurenty pro zavedené značky. Podíl elektromobilů na celkových prodejích nových aut v zemi dosáhl v první polovině roku téměř 94 %.
Mezi dvaceti nejprodávanějšími značkami na norském trhu se podle tamní silniční federace OFV objevily i čínské firmy BYD, XPeng a MG. Na seznamu figurují i švédské automobilky Volvo a Polestar, které ovšem částečně vlastní čínská Geely. Z definice analytika Felipeho Munoze ze společnosti JATO Dynamics se však čínskými značkami rozumí pouze ty, které navrhují a vyrábějí vozy plně v Číně – například MG pod skupinou SAIC.
Munoz považuje Norsko za ideální "prostor" pro vstup nových značek na evropský trh, a to díky specifickému regulačnímu rámci, kultuře i absenci vlastního automobilového průmyslu. Právě v Norsku dosáhly čínské značky v první polovině roku největšího tržního podílu v Evropě (10,04 %).
Tesla si nicméně udržuje v Norsku vedoucí pozici – v červnu byla Model Y nejprodávanějším vozem na trhu. Odborníci ale upozorňují na rostoucí konkurenci. Podle R. Lumana z nizozemské ING budou čínské elektromobily pro amerického výrobce i evropské značky představovat stále větší výzvu, zvláště pokud se Evropě nepodaří nabídnout více cenově dostupných modelů pro masový trh.
Zdroj: CNBC