US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,07 %
NASDAQ+0,34 %
S&P 500+0,15 %
ČEZ+0,08 %
KB+0,59 %
Erste+0,65 %

Čína čelí obviněním z manipulace prodejů aut, stížnosti míří i na zahraniční značky

Podle analýzy agentury Reuters čelí čínští výrobci i zahraniční značky působící na tamním trhu obviněním z účelového navyšování prodejních čísel prostřednictvím předčasného sjednávání pojištění vozů. Praxe má sloužit k plnění interních cílů a zkreslování tržních dat.

Agentura Reuters analyzovala téměř sto spotřebitelských stížností zveřejněných na třech hlavních čínských platformách zaměřených na řešení problémů v automobilovém sektoru. V mnoha případech zákazníci uváděli, že jejich nový vůz byl již pojištěn ještě před samotným prodejem. Tato praktika podle stížností sloužila k plnění prodejních cílů a vytváření dojmu vyšší poptávky.

Zmiňované případy se týkají nejen čínských značek jako BYD, Neta nebo Zeekr, ale i velkých zahraničních jmen, včetně Volkswagen, Toyota, Buick nebo Chevrolet. Tyto společnosti působí na čínském trhu prostřednictvím společných podniků se státními automobilkami jako SAIC Motor Group či GAC Group.

Automobilky se většinou ke stížnostem vyjadřují zdrženlivě nebo nekomentují konkrétní případy. SAIC například uvedla, že se zavazuje k poskytování standardizovaných prodejních služeb, detaily ale nespecifikovala. Mluvčí Volkswagen Group China reagoval prohlášením, že společnost odmítá zvyšovat prodeje prostřednictvím pojištění a věc bude prošetřena.

V několika případech spotřebitelé uvedli, že vozidlo bylo pojištěno na cizí jméno, čímž vznikla právní nejistota ohledně vlastnictví. Čínské soudy již řešily několik žalob zákazníků na základě těchto praktik, přičemž ve třech z pěti známých případů rozhodly ve prospěch kupujících.

Podle analytiků tyto postupy zkreslují přehled o reálné poptávce a mohou vést k chybným rozhodnutím při plánování výroby. V čínském automobilovém odvětví panuje silná konkurence, umocněná dlouhotrvající cenovou válkou. Ta nutí výrobce i dealery k agresivním taktikám, které ovlivňují nejen maloobchodní údaje, ale i investorské analýzy.

Asociace čínských výrobců automobilů (CAAM) v červenci kritizovala zveřejňování týdenních žebříčků prodejů založených na registracích pojištění jako nevěrohodné a přispívající k "nekalé konkurenci".

Zdroj: Reuters

Automobilový průmysl (automotive)ČínaPojištěníSpotřebitelé
Sdílejte:

Nenechte si ujít

S&P 500 na dalším rekordu? Pro české investory trh píše trochu jiný příběh

S&P 500 na dalším rekordu? Pro české investory trh píše trochu jiný příběh

25. 7.-Andrej Rády
Americké akcie