Nissan by mohl čelit radikálním nákladovým škrtům při fúzi s Hondou, říká jeho bývalý šéf
Bývalý šéf Nissanu Carlos Ghosn varoval, že případná fúze s Hondou by mohla být pro Nissan katastrofální kvůli "naprostému překryvu" mezi oběma automobilkami. Společnosti tento týden oznámily plány na možnou integraci, aby lépe zvládly přechod na elektromobily. Ghosn, obviněný z finančního pochybení v Japonsku, označil Nissan za firmu, která "hledá někoho, kdo ji zachrání" před klesajícími prodeji a zisky.
Bývalý šéf Nissanu Carlos Ghosn kritizoval možné spojení automobilky Nissan s Hondou, které označil za potenciální "masakr nákladových škrtů". Podle něj by Nissan, kdysi lídr v automobilovém průmyslu, utrpěl nejvíce kvůli "naprostému překryvu" mezi oběma firmami, zejména v technologii a výrobních plánech. Ghosn, žijící v Libanonu po svém útěku před japonským soudem, také zdůraznil, že synergie mezi Nissanem a Renaultem, jeho bývalým partnerem, byly mnohem přínosnější než ty, které lze očekávat od spolupráce s Hondou.
Plánované spojení zahrnuje vytvoření holdingové společnosti, kterou by vedla Honda, což by posílilo její kontrolu nad Nissanem. Tato entita, s hodnotou 54 miliard dolarů, by se stala třetím největším světovým výrobcem automobilů, čímž by předčila jihokorejský Hyundai. Honda a Nissan zdůrazňují, že společné sdílení zdrojů a technologií je klíčové pro zvládnutí nákladů na vývoj elektromobilů a autonomních vozidel, což by dlouhodobě mohlo přinést výrazné ekonomické úspory a zvýšit zisky. Někteří investoři však vyjadřují obavy, že Honda by ve skutečnosti finančně podporovala oslabený Nissan.
Ghosn považuje tento plán za důkaz, že Nissan je v "krizovém režimu" a hledá záchranu zvenčí, protože nedokáže své problémy vyřešit samostatně. Vyjádřil pochybnosti o tom, zda se Nissan dokáže úspěšně restrukturalizovat a zvrátit svůj pokles, ačkoli podrobnosti nepřidal. Plánovaná integrace přichází v době, kdy Nissan zároveň snižuje globální výrobní kapacity a propouští tisíce zaměstnanců, což podtrhuje jeho složitou pozici.
Zdroj: CNBC