Kofole loni stouply tržby o 18,7 % na 7,88 miliardy Kč, zisk EBITDA jí klesl o 1,8 % na 1,11 miliardy Kč

Nápojářské skupině Kofola ČeskoSlovensko loni stouply tržby o 18,7 % na 7,88 miliardy korun. Ukazatel EBITDA (provozní zisk před odpisy) činil 1,11 miliardy korun, proti roku 2021 se tak snížil o 1,8 %.
Výsledky firma hodnotí jako úspěšné, uvedla, že jich v ekonomicky náročném roce dosáhla i přes zvýšené náklady na energie a suroviny. Provozní zisk podle Kofoly podpořily rostoucí prodeje v klíčových prodejních kanálech, rekordní letní sezóna, meziroční růst kategorie nápojů na cesty, ale i sílící obliba čerstvých šťáv a bylinných čajů. Růst cen energií a PET materiálu a sladidel znamenal pro skupinu dodatečné náklady přibližně půl miliardy korun.
"Inflace a růst nákladů ve všech našich hlavních nákladových kategoriích - od materiálů a energií přes dopravu, práci až po služby - způsobily vysoké cenové tlaky, které jsme museli kompenzovat hledáním dalších úspor a postupným zvyšováním prodejních cen," uvedl generální ředitel skupiny Jannis Samaras.
Poslední avizovaný odhad ročního cíle EBITDA se podle něj Kofole podařilo překročit díky pružnosti rozhodování, efektivnímu řízení a skvělým prodejním výsledkům. "I když se ale výsledek jeví jako velmi silný, je nutné říct, že před třemi lety jsme si mysleli, že dnes budeme mnohem dále. Realita posledních roků zbrzdila naše strategické plány," uvedl dále Samaras.
V Česku a na Slovensku, což je pro Kofolu klíčový region, vzrostly firmě tržby ve všech prodejních formátech. U nápojů určených ke spotřebě doma vzrostly o devět procent, v gastronomii, kde Kofola obsluhuje více než 17 000 zákazníků, se zvýšily o 51 %.
"Čepovaná Kofola ovládla letní sezónu. Dařilo se ale i baleným nápojům, zvláště těm určeným na cesty, jejichž tržby meziročně stouply o 25 %," uvedl generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku Daniel Buryš. Dodal, že EBITDA nápojové části ale v regionu v důsledku zvýšených vstupů i přes překvapivě příznivý vývoj tržeb klesla.
Ve Slovinsku i Chorvatsku tržby skupiny překonaly poslední předcovidový rok 2019. "Ve srovnání s loňským rokem narostl objem prodejů v litrech o osm procent, export zaznamenal dvouciferný růst," uvedla Kofola.
Výrazné zlepšení vykázala také síť UGO, která v Česku a na Slovensku provozuje freshbary a salaterie. "Optimalizovali jsme procesy a zavedli řadu úsporných opatření na provozovnách (od využití úsporných žárovek, chytrých senzorů až po instalaci perlátorů vody)," uvedl generální ředitel sítě UGO Marek Farník. K tržbám meziročně vyšším o 58 % podle něj přispěly i atraktivní novinky v nabídce a balený sortiment, který je na růstové vlně.
"Dalším pozitivním faktem na celkovém hospodaření Kofoly je i to, že kombinací dobrých výsledků a úsporných opatření se skupině podařilo snížit poměr čistého dluhu k EBITDA pod hodnotu 3," uvedla Kofola. Do roku 2023 skupina vstupuje s příslibem dosažení EBITDA ve výši 1,10 až 1,25 miliardy korun.
"Výhled na zvýšení zisku EBITDA podle nás odstraňuje z trhu černý scénář dalšího propadu hospodaření, a čísla proto hodnotíme pozitivně. Výsledky a výhled naznačují, že Kofola může mít již za sebou největší nárůst cen vstupů a že se provozní zisk může pomalu zvyšovat," napsal analytik Pavel Ryska z J&T Banky.
"Zadlužení pod trojnásobkem čistého dluhu k zisku EBITDA lze hodnotit pozitivně. Výhled pro rok 2023 je v souladu s naším očekáváním růstu EBITDA ve středních jednotkách procent v důsledku zvýšení cen v kombinaci s nedávným poklesem cen energií. Zveřejněný výhled by mohl být pro trh pozitivním překvapením po velmi obtížném druhém a třetím čtvrtletí roku 2022," doplnil analytik Petr Bártek z České spořitelny.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac.
Kofola má více než 2 000 zaměstnanců. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou René Musila a Tomáš Jendřejek.
Zdroj: ČTK, Kofola ČeskoSlovensko