6 let dieselgate a smutná česká statistika: 160 tisíc poškozených a nulové odškodnění. Vrátí téma pod drobnohled veřejnosti nová kniha?
Emisní aféra automobilky Volkswagen, pro kterou se vžil název dieselgate, vypukla v září 2015. Americká agentura pro životní prostředí odhalila, že německý koncern, pod který spadají značky VW, Audi, Seat nebo Škoda, nahrával do dieselových motorů s označením EA 189 TDI podvodný software. Ten dokázal falšovat výsledky emisních testů na ekologicky velice přívětivé hodnoty. Od roku 2008, kdy začal koncern tyto vozy nabízet na trhu, jich prodal jedenáct miliónů, z toho půl miliónu v USA. K šestému výročí dieselgate se vrací Martin Kodýdek, autor knihy Právník, ve které se skrze konkrétní příběh kauzou zabývá.
Jedenáct milionů poškozených po celém světě a odškodné přes 32 miliard eur. Po šesti letech od vypuknutí kauzy dieselgate, jednoho z největších skandálů korporátního světa, jsou stále nevypořádané tisíce žalob napříč kontinenty. V České republice stále čeká na odškodnění téměř devět tisíc poškozených, kteří žalují koncern o částku přesahující 2 miliardy korun. Kauzou dieselgate se inspiroval i autor nového románu Právník Martin Kodýdek který nabízí unikátní vhled do české verze tohoto světového skandálu.
V České republice bylo prodáno přes 160 tisíc vozů s podvodným softwarem na měření emisí. Necelých devět tisíc postižených klientů, kteří se nenechali uchlácholit tvrzením koncernu, že auta jsou v pořádku, schopna provozu bez nebezpečí pro posádku, se rozhodlo podat žalobu na koncern Volkswagen prostřednictvím dvou skupin žalujících. Společnost Dieselgate eviduje dva tisíce postižených a usiluje o odškodnění ve výši zhruba 125 tisíc pro každého z nich. Druhá společnost, Safe Diesel, zastupuje v této kauze necelých sedm tisíc klientů a požaduje odškodněníi 220 tisíc korun za každý dotčený vůz.
"V České republice, která v kauze dieselgate nárokuje přes dvě miliardy korun, nebylo dosud, šest let od vypuknutí skandálu, vyplaceno žádné odškodnění. Volkswagen má u nás díky Škodě Auto silnou pozici a celý koncern se tváří, že nikdo poškozen nebyl. Tato strategie mu bohužel prochází u politiků i velké části veřejnosti," říká Martin Kodýdek, který je jednatelem společnosti Dieselgate.
Podle Davida Kuboně, partnera advokátní kanceláře KLB Legal, která zastupuje klienty společnosti Dieselgate, dochází v České republice ke zbytečnému a umělému protahování sporu. "V prosinci rozhodl Soudní dvůr Evropské unie ve prospěch poškozených majitelů vozů. Podle něj je instalovaný software pro kontrolu emisí nelegální. České soudy by měly být v souladu s tímto rozhodnutím, což nám dává jistou šanci na spravedlivé odškodnění," říká Kuboň.
Optimistickému výhledu nahrávají i nedávné rozsudky ve prospěch poškozených v Itálii a Nizozemsku. Více než 60 tisícům italských vlastníků vadných vozů musí koncern vyplatit odškodnění tři tisíce eur, dohromady celkem 200 milionů eur. V Nizozemsku jde dokonce o 150 tisíc majitelů vozů a částka pro poškozeného se pohybuje ve výši 3 000 nebo 1 500 eur (podle stáří vozu). Celkově má být vyplaceno odškodné až 450 milionů eur. A v příštím roce bude kauza znovuotevřena belgickým soudem.
Aféra dieselgate je i hlavní dějovou linkou nového románu Právník, který Kodýdek napsal. "Aféra dieselgate je svým celosvětovým rozměrem a závažností považována za jeden z největších korporátních podvodů 21. století. Zasahuje do nejvyššího vedení koncernu a do politické sféry a ovlivnila životy tisíců lidí, kteří podlehli manipulaci a klamavé reklamě nabízející falešnou zelenou budoucnost. Kontrast korporátní chamtivosti a bezmocnosti běžných lidí nabídl ten správný mix a inspiroval mě k vystavění příběhu se zajímavým vyústěním," říká autor knihy Právník. Fiktivní příběh mladého právníka, který se snaží využít kauzy dieselgate ke svému kariérnímu postupu, stojí na reáliích známé aféry a nabízí unikátní vhled od jejího vývoje v české kotlině.
Aktuality
