20. 3. 2023 17:05
Transformace energetiky přináší příležitosti. Je Česko připravené je využít?
Letecká společnost Lufthansa se uchází o menšinový podíl v ITA Airways, což je nástupnická firma italské Alitalie. Německá firma ve středu oznámila, že podala nabídku italskému ministerstvu financí a hospodářství. Naopak aerolinky Air France-KLM Římu oznámily, že zájem o podíl nemají. Ministerstvo posléze sdělilo, že Lufthansa je jediným zájemcem o ITA Airways.
"Plánem je dohodnout se na počáteční akvizici menšinového podílu a také na opcích na pozdější nákup zbývajících akcií," uvedla Lufthansa. Italský stát jako jediný vlastník nyní musí prověřit, zda mohou být zahájena exkluzivní jednání s Lufthansou o konečné kupní smlouvě.
ITA Airways zahájily činnost v říjnu 2021 jakožto výrazně menší a nezadlužený nástupce společnosti Alitalia. Ta byla nucena skončit navzdory velké vládní pomoci v čase koronavirové pandemie.
Ztráty ale vykazovala hned od začátku také ITA, takže italský stát podporoval i ji. Se zhruba 4 000 zaměstnanci a 66 letadly má v domovské zemi podíl na trhu kolem 20 %.
Původně nebylo jasné, zda ve hře zůstane další uchazeč. Poslední jednání s finančním investorem Certares ale nevedla k závěru. Italská vláda chce akcie ITA prodat jen dalším aerolinkám, lhůta pro zájemce skončila ve středu v 18.00 SEČ.
Nabízená částka za podíl v ITA nebyla zveřejněna. Podle zdrojů agentury Reuters Lufthansa hodlá v italských aerolinkách získat 40 % a podle jednoho jejího zdroje se podíl cení na 200 až 300 milionů eur.
Skupina Lufthansa se už léta snaží prosadit se na důležitém zaalpském trhu. Podle agentury DPA ji tam láká i silné napojení na Spojené státy.
O prodeji společnosti Alitalia se uvažovalo několikrát. Italský stát nakonec opakovaně velkými finančními injekcemi firmu zachraňoval. V koronavirové krizi však vláda už nedokázala zabránit konečnému bankrotu podniku.
Krok Lufthansy přichází v době, kdy se evropské aerolinky potýkají s finančními potížemi po letech poznamenaných pandemií covidu-19. Starší letečtí dopravci se spojují, aby mohli snáze konkurovat nízkonákladovým leteckým společnostem.