US MARKETOtevírá za: 7 h 1 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Walt Disney vypršela práva na nejstarší verzi postavičky Mickey Mouse. Jaký to bude mít dopad na hodnotu firmy?

Walt Disney je největší mezinárodní konglomerát v oblasti masmédií a zábavního průmyslu. V posledních 15 letech získal práva na některé z nejlepších mediálních franšíz. Komplikace se však nevyhýbají ani této "továrně na sny". Od začátku roku 2024 přišla společnost o práva na nejstarší verzi ikonické kreslené postavičky Mickey Mouse, ta přitom dostala firmu na výslunní a odstartovala etapu, v které se nové výtvory, licence a akvizice velkých společností nabalovaly jako sněhová koule.

Mickey Mouse, který je dílem Walta Disneyho, zakladatele společnosti, se poprvé objevil 18. listopadu 1928 v animovaném filmu Steamboat Willie. Tato postava v průběhu 90 let své existence výrazně měnila vzhled i osobnost odrážející kulturní hodnoty a trendy v animaci. Společnosti Disney se podařilo prosadit změny v autorských zákonech v roce 1976 a poté i v roce 1998, které prodloužily ochranu autorských práv nejprve na 50 a poté na 70 let od smrti autora.

V lednu 2024 však autorská práva vypršela a Mickey Mouse a s ním i Minnie se tak oficiálně stali ve Spojených státech veřejným majetkem. Jejich původní podoba je nyní volně dostupná pro použití bez obav o porušení autorských práv.

Hodnota postavy Mickey Mouse se odhaduje na 7,6 miliardy USD, což z ní činí jednu z nejhodnotnějších fiktivních postav na světě, přičemž tato hodnota bere v potaz filmy, zábavní parky, reklamní předměty a různé licenční dohody.

Jaký bude dopad na Walt Disney?

Tržní hodnota Walt Disney je k dnešnímu dni kolem 166 miliard USD. Ztráta práv na jedinou iteraci jejich ikonické postavičky tedy nebude mít téměř žádný vliv na celkovou hodnotu společnosti a její tržby. V březnu 2019 společnost koupila filmové studio 21st Century Fox za 71,3 miliardy USD, což je dosud její největší akvizice. Walt Disney vlastní také 80 procent ve sportovní síti ESPN a různé jiné televizní sítě včetně ABC, A&E, The History Channel a Lifetime.

Společnost získala také studio Pixar (2006), Marvel Entertainment (2009) a Lucasfilm (2012), což jí poskytlo kontrolu nad obrovským množstvím filmových a televizních vlastnictví včetně Avengers, Star Wars, X- Men, The Simpsons a dalších. Součástí úspěšného kolosu jsou také hudební vydavatelství Hollywood Records a společnost Steamboat Ventures, která investuje do různých společností v oblasti technologií, médií a spotřebitelských odvětví.

Výdělky za uplynulé období

Celkový příjem Walt Disney za fiskální rok 2023 vzrostl o sedm procent. Klíčový byl růst počtu předplatitelů Disney+ v čtvrtém kvartálu o téměř sedm milionů. Ve stejném období zaznamenala společnost růst provozního zisku v oblasti zážitků o více než 30 procent ve srovnání s předchozím kvartálem. Walt Disney navíc plánuje agresivní řízení nákladů s cílem dosáhnout ročních úspor ve výši 7,5 miliardy USD.

Generální ředitel společnosti Robert Iger vyjádřil pozitivní pohled na výsledky a zdůraznil pokrok v obnovování podniku, který má za sebou tři náročné pandemické roky, kdy nedosahoval uspokojivých výsledků. Současné úspory a silná finanční pozice by měly umožnit dosáhnout investičních a akcionářských cílů v nadcházejícím období.

Streamovací "války"

Přestože počet předplatitelů Disney+ zaznamenává stále dobrý růst, konkurence v oblasti streamování je tvrdá. Podle zpráv Insider Intelligence se očekává, že letos Netflix překoná Disney+ v souboji o výnosy z reklamy ve Spojených státech. Předpokládá se, že příjmy z reklamy streamovacího giganta vzrostou o 50,3 procenta na přibližně miliardu dolarů, zatímco Disney+ by měl dosáhnout nárůstu o 16 procent na přibližně 912 milionů dolarů.

Predikce zdůrazňuje úspěch Netflixu v oblasti boje proti sdílení hesel a zvyšování cen, které přilákaly téměř devět milionů nových předplatitelů. Přesto by mohla společnost Walt Disney zmenšit tento rozdíl díky rostoucí implementaci reklamního modelu a spojení Disney+ a Hulu do jedné aplikace. Zpráva také naznačuje, že zhruba pět procent předplatitelů Netflixu v USA je vystaveno reklamám, zatímco u Disney+ je to 17 procent s očekávaným nárůstem následujícím roce na přibližně jednu pětinu u Disney+ a mírné zvýšení na 7,5 procenta u Netflixu.

Akcie Walt Disney za poslední rok oslabily o necelých 10 %, v pětiletém horizontu ztrácejí téměř 19 %.

Zdroj: Google Finance

Zdroj: Wonderinterest Trading, Olívia Lacenová

Americké akcieWalt Disney
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa