Nejen letní investice: Pít musí i vaše portfolio

Mnozí z nás vzhlíželi k prvnímu drinku v hospodě nebo restauraci jako k milníku na cestě lockdownem a opětovným otevřením ekonomiky. Jednoduché, rychlé, společenské – není nic sladšího než malé vítězství v podobě osvěžujícího nápoje. Ať už se jedná o oslavu, setkání, truchlení, nebo jen schoulení se na pohovce, dát si něco k pití je toho součástí. Není proto divu, že se nápojářský průmysl stal důležitou hybnou silou moderního konzumu.
Síla odvětví spočívá v jeho šíři. Neomezuje se totiž na žádnou činnost nebo prostředí. Usrkávání z teplého šálku obvykle znamená jiný druh aktivity než večer strávený s lahví vína. Pro každou příležitost existuje nějaký nápoj, stejně jako pro každého spotřebitele se najde vhodná značka.
Jak se svět dostává z třetího a snad posledního lockdownu, je zřejmé, že nápojářské společnosti budou těžit ze znovuotevření volnočasových aktivit a míst. Pro zájemce o akcie těchto společností je tedy mimořádně příhodná doba.
Proč nápoje?
Nápojový průmysl je často považován za stabilní a defenzivní. Lidé budou pít vždy, v dobrých i špatných časech. Během poklesu ekonomické aktivity patří nápoje k posledním výdajům, kterých jsou spotřebitelé ochotni se vzdát.
K těmto defenzivním vlastnostem je potřeba přičíst náklady spojené s vytvořením nové značky oproti hodnotě, která spočívá ve značkách zavedených. Kvůli obrovským rozpočtům na marketing a schopnost zásobovat supermarkety, restaurace a hospody svými výrobky díky rozsáhlým produkčním kapacitám je toto odvětví jedním z těch, kde jsou překážky vstupu na trh vysoké, a kde může být i proto věrnost značce zásadním faktorem. Velcí hráči často získávají takový monopol, že se malí producenti jen těžko prosazují.
Trh s nápoji ale nepřešlapuje na místě. Chutě se v průběhu času mění, což znamená, že se velké značky musejí přizpůsobovat, aby si udržely náskok před novou konkurencí.
Ani toto odvětví ovšem nebylo ušetřeno dopadů pandemie. Navzdory defenzivním vlastnostem se nápojářské společnosti dostaly pod tlak různých omezení, zejména pak firmy dodávající nápoje do barů a restaurací. Ačkoli by skončení pandemie mělo vdechnout nový život některým segmentům sektoru, je zřejmé, že zájemci o akcie musejí před rozhodnutím, kam investovat, číst více než jen etiketu.
Vejce a košíky
Při vybírání investic ze sektoru nápojů je potřeba zvážit, zda dát přednost velké společnosti, která vlastní několik značek, nebo firmě, která se zaměřuje na konkrétní trh.
Heineken spadá do druhé kategorie. Stejně jako mnoho dalších jmen je oblíbenou volbou manažerů defenzivních fondů, jako je třeba Nick Train, jeden z nejznámějších příznivců investic do alkoholu. Nápoje v současné době zaujímají přibližně 22,5 % váhy v jeho fondu LindsellTrain UK EquityFund, přičemž Heineken má devátý největší podíl.
Nizozemský pivovar však v poslední době neprožívá zrovna pohodové období. Společnost se snažila přizpůsobit měnící se spotřebitelské základně, protože mladí se odklánějí od piva a směřují k jiným alkoholickým nápojům, například k lihovinám. I když výkonnost akcií Heinekenu nebyla úplně katastrofální, posledních pět let titul zaostával za trhem.
V únoru, kdy výkonnost Heinekenu brzdila výnos celého fondu, požádal Nick Train investory o trpělivost. Vysvětlil, že společnosti vyrábějící nápoje by mohly být jedním z nejlepších způsobů, jak vydělat na znovuotevření ekonomiky, a vzhledem k tomu, že zhruba 40 % obchodů probíhá v segmentu HoReCa, tedy hotelích, restauracích a kavárnách, Heineken by nakonec mohl investory odměnit. Žádosti o trpělivost se začínají jevit jako oprávněné, protože cena akcií společnosti v posledních měsících prudce vzrostla.
Kromě znovuotevření obchodů podniká Heineken kroky k vyvážení své značky a k expanzi ve skutečně globální podnik. Než společnost v důsledku loňských výkyvů zrušila průběžnou výplatu podílů ze zisku, dividendy jí rychle rostly. U značek, jako je Heineken, ovšem existuje v konkurenčním světě nápojů vždy riziko, protože všechna jejich vejce leží v jednom specifickém košíku.
Stejně jako má pro investory smysl diverzifikovat své investice v různých zeměpisných oblastech, třídách aktiv nebo odvětvích, mnoho velkých nápojářských společností dává přednost vlastnictví několika značek před soustředěním se jen na jednu. Tento přístup dobře demonstruje společnost Diageo. Tato firma je jedním z největších světových výrobců lihovin a piva a již dlouho patří k základům fondů, jako jsou Liontrust UK Growth nebo fondy Nicka Traina. Manažery přitahují její defenzivní vlastnosti, dobře známé značky a pozornost věnovaná dividendám.
Společnost Diageo, která má ve svém portfoliu značky jako Guinness, Johnny Walker, Gordon's a Smirnoff, je typickým příkladem toho, že se vyplatí diverzifikovat a spoléhat na to, že alespoň některá ze světově proslulých jmen budou v danou chvíli táhnout celou skupinu.
Strategie diverzifikace Diagea se vztahuje i na různé geografické oblasti. Kromě silné pozice ve Spojeném království, Evropě a USA si společnost stojí dobře na rozvíjejících se trzích – přibližně 19 % jejích tržeb v roce 2020 pocházelo z Asie a Tichomoří a 12 % z Afriky. Rostoucí střední třída v těchto regionech představuje pro značky vyšší třídy velkou růstovou příležitost.
Pandemie také odhalila hodnotu další formy diverzifikace, kterou Diageo dobře zná. Společnosti závislé na segmentu HoReCa měly po uzavření hospod a restaurací zjevné potíže, zatímco ty, jejichž prodejní kanály směřují do regálů supermarketů, těžily z přechodu na domácí spotřebu. Díky pokrytí HoReCa i maloobchodu by firma Diageo mohla těžit z oživení a zároveň nabídnout spolehlivé defenzivní vlastnosti, v jaké investoři doufají pro případ, že by omezení přetrvávala.
Staré versus nové
Společnostem jako Diageo a Heineken sice může připadat, že po jejich produktech bude vždy "žízeň", ale to neznamená, že mohou sedět se založenýma rukama. Chutě se mění a mění se i požadavky spotřebitelů. Mileniálové pijí méně než jejich rodiče, ale jsou ochotni si připlatit za lepší kvalitu. Ti, co vstupují na trh s novými produkty, se často snaží vytvořit prémiové řady podle demografických změn. Pro ty, kterým se podaří vytvořit takovou značku, to může být velice výnosné.
To byl problém společnosti Anheuser-Busch InBev. Ta je největším světovým výrobcem piva se značkami Stella Artois, Budweiser nebo Corona a cena jejích akcií se vlivem zmiňovaných změn preferencí za posledních pět let snížila téměř na polovinu. Firma je značně zadlužená a dividendy se nyní po loňských škrtech jeví jako nejisté. V reakci na to se společnost snažila zvýšit kvalitu stávajících značek a uvést na trh nové produkty, jako jsou seltzery a nealkoholická piva, aby oslovila spotřebitele z řad mileniálů.
Zdá se, že změna přístupu přináší ovoce a tržby v průběhu roku 2019 slušně vzrostly. Ačkoli začátek roku 2020 nebyl zdaleka tak hvězdný, jeho silná druhá polovina naznačila, že možná přijdou příznivější časy. Nízké ocenění akcií AB InBev by mohlo být jedním ze způsobů, jak omezit rizika, pokud by oživení trvalo déle, než se čeká. AB InBev hledá novou stabilitu v hodně nestálém prostředí plném nových "narušitelů".
Bylo zapotřebí speciální společnosti, jako je Fever-Tree, aby vstoupila na trh, kterému dominuje podznačka Coca-Coly Schweppes. Investoři byli ohledně Fever-Tree dlouhá léta skeptičtí. Dokonce i po počátečním hvězdném růstu ceny akcií se jí mnozí vyhýbali, protože si mysleli, že firmě již ujel vlak. Aktuálně je však pozice Fever-Tree mezi elitou jasná. Za posledních pět let posílily její akcie o více než 300 %. Navzdory svému postavení miláčka se ale výrobce "nóbl toniků" potýká s nepřízní osudu, stejně jako u dalších nápojářů totiž loňský rok znamenal hluboký zářez do tržeb. Již v roce 2019 panovaly obavy, že trh "vyšuměl", když se prodeje náhle zastavily. A šuškalo se, že Británie je za svým "ginovým vrcholem".
Jsou tu ale i další problémy. Trh s míchanými nápoji je vysoce konkurenční a Fever-Tree se vždy musela pasovat s velkými společnostmi. Dalším rizikem jsou vyšší náklady na přísady a celkově rostoucí náklady, kvůli nimž se ziskové marže v posledních třech letech snížily přibližně o pětinu.
Přesto je úspěch společnosti Fever-Tree pro investory užitečným příkladem. Nápojářskému průmyslu sice dominuje hrstka velkých jmen, ale ti, kteří usnou na vavřínech, to dělají na vlastní nebezpečí. Překážky vstupu na trh jsou sice vysoké, ale odměna za jejich překonání může být lukrativní.
Ani Fever-Tree pravděpodobně nezůstane stát na místě. Společnost dávala vždy najevo své ambice expandovat za hranice Británie a proniknout na americký trh, což pro investory představuje významnou příležitost. Tržby za oceánem vzrostly v roce 2020 o 23 %, a to především díky silnému růstu maloobchodních prodejů. Na škále od nových firem, jako je Fever-Tree, až po stálice, jako je Diageo, se jistě najde společnost, která uspokojí žízeň každého bystrého investora.
Zdroj: Fidelity International