Výsledková sezóna: Berkshire Hathaway sedí na penězích a možný comeback Alibaby

Výsledková sezóna se pomalu chýlí ke konci, i přesto ale v posledních dnech publikovalo svá čísla několik populárních společností. Analytik z XTB Tomáš Vranka shrnul ta nejzajímavější od společností Berkshire Hathaway, Palantir, Walt Disney a Alibaba.
Berkshire Hathaway
Investiční konglomerát vedený legendárním investorem Warrenem Buffettem je dlouhodobě jednou z nejpopulárnějších společností mezi investory po celém světě. Firma dosáhla zisku 10 miliard dolarů, což je meziročně o téměř 7 % více. Společnost bývá používána jako zrcadlo takzvané staré americké ekonomiky, neboť zahrnuje mnoho společností z oblasti služeb, obchodu, průmyslu, pojišťovnictví, energetiky a dopravy. Právě široký průřez touto firmou tak může odrážet to, co se v ekonomice skutečně děje.
Ačkoli čísla za poslední tři měsíce byla dobrá, firma registruje známky poklesu v několika oblastech – ve zpracovatelském průmyslu, průmyslu a dopravě. Kromě toho vykázala také změnu hodnoty akciových pozic, které vzrostly o desítky miliard dolarů. K růstu portfolia přispěla především společnost Apple, která je jednoznačně největší akciovou pozicí Berkshire. K tomuto ukazateli však sám Buffett uvádí, že by mu investoři neměli přikládat velký význam, protože hodnota akciových pozic se mění podle toho, jaká je nálada na trhu. Nemá tedy smysl hodnotit dlouhodobé investice na čtvrtletní bázi.
Zajímavé je také to, že společnost v současnosti drží více než 147 miliard dolarů v hotovosti a neprovádí žádné velké nákupy. Warren Buffett se tedy zřejmě domnívá, že akcie jsou drahé, a proto žádnou pozici výrazně nezvýšil.
Palantir
Oblíbená růstová společnost posledních let dosáhla výsledků zhruba v souladu s očekáváním. Zvýšila tržby o 13 %, což na první pohled vypadá dobře, ale pro takto růstovou společnost to není zrovna závratné číslo. Palantir však rostl prakticky ve všech segmentech – v soukromém i vládním sektoru v USA i mimo ně. Společnost tedy každé čtvrtletí nabírá nové zákazníky, což je pro ni klíčové.
Kromě samotných čísel přinesly výsledky jednu zajímavou informaci. Společnost Palantir je nyní v zisku již třetí čtvrtletí po sobě, přičemž jedním z kritérií pro zařazení do indexu S&P 500 je, že společnost musí být v zisku čtyři čtvrtletí po sobě. Pokud by společnost zůstala zisková i v probíhajícím čtvrtletí, splnila by původní kritérium pro zařazení do indexu. Pokud by do něj byla časem zařazena, mohlo by jí to výhledově pomoci už jen z hlediska reputace, nemluvě o tom, že pasivním investováním by se akcie dostala i do mnoha ETF, což by mělo zvýšit poptávku (a tedy i cenu).
Walt Disney
Výsledky zveřejnil také americký mediální a zábavní gigant. Údaje byly smíšené, protože se dařilo segmentům zábavních parků, lodí a hotelů. Firmě pomohlo znovuotevření v Číně, které jí zajistilo příjemný nárůst tržeb. Růst na domácím trhu nebyl zdaleka tak silný, ale segmentu jako celku se dařilo.
Hůře si vedl mediální segment, který zahrnuje filmová studia, kabelovou televizi a streamovací platformy. Kabelová televize umírá již dlouho, což potvrdilo i poslední čtvrtletí. V oblasti streamingu, který je pro budoucnost společnosti klíčový, firma dokonce přišla o předplatitele. Pokud však čísla rozdělíme na malé části, zjistíme, že celá ztráta je způsobena poklesem počtu předplatitelů v Indii. Tam společnost provozovala streamovací platformu, která přenášela i domácí kriketovou ligu, která je tam velice populární, a ztráta vysílacích práv způsobila, že mnoho předplatitelů službu zrušilo.
Generální ředitel společnosti oznámil další zdražení předplatného služby Disney+ a zahájení boje proti sdílení hesel mezi uživateli, s nímž mají problém všechny streamovací platformy.
Alibaba
Pravděpodobně nejznámější čínská společnost má za sebou těžký rok a její akcie ze svých maxim oslabily o zhruba 80 %. Společnost se stále nemůže vzpamatovat z propadu a v poslední době jí nepomohly ani problémy v samotné čínské ekonomice.
Výsledky ale vůbec nebyly špatné. Firma zvýšila tržby o 14 %, což je největší nárůst za zhruba 2 roky. Zisk dokonce meziročně vzrostl přibližně o 50 %. On-line podnikání se dařilo v Číně, ale i v zahraničí. Pěkná čísla vykázal i logistický segment. Paradoxem bylo, že ze všech segmentů rostl nejpomaleji cloud. U jiných technologických firem (Microsoft, Alphabet, Amazon) je cloud naopak to, co táhne růst. Čínský trh je ale velice specifický, a cloud proto rostl z hlediska tržeb jen o 4 %. Důležité ale je, že se v zemi cloud konečně dostává do zisku, který zajímavě roste.