Nikdy byste neuhodli, kde najdete nejlepší dividendové akcie

Akciový index Dow Jones Industrial Average je jedním z nejstarších a také nejpopulárnějších barometrů amerického akciového trhu. Kromě toho je ale tento benchmark také jedinečným seznamem společností, které by v žádném případě neměly ujít pozornosti hodnotově orientovaných investorů. Věděli jste například, že všechny firmy, jejichž akcie jsou v indexu Dow zastoupeny, za posledních deset let zvýšily pravidelně vyplácenou dividendu v průměru o téměř 200 %?
To není vše. Osm z třiceti podniků z indexu DJIA od roku 2004 dividendu zvýšilo v průměru o 300 % a pět firem o více než 400 %. A pak je tu ještě jeden podnik, kterému není dělení se o zisk cizí, na něj ovšem pomalu začínají být i statistiky krátké. Následující čtyři firmy patří z pohledu dividend mezi to nejlepší, co index Dow nabízí.
McDonald's
Pokud jste tipovali, že by mezi dividendovou elitu indexu Dow mohla patřit síť restaurací s rychlým občerstvením McDonald's, strefili jste se do černého. Před deseti lety společnost vyplácela roční dividendu jen 0,55 USD na akcii, dnes se s investory každých dvanáct měsíců dělí již o 3,24 USD.
To znamená, že za poslední dekádu vzrostla pravidelně vyplácená dividenda o 489 %. McDonald's v posledních letech těží z částečné obměny své nabídky – firma do svého jídelního lístku stále intenzivněji zařazuje zdravější jídla a postupně svou nabídku rozšiřuje o dosud opomíjené produkty, například pivo. Pozitivně investoři vnímají také snahu řetězce přizpůsobit se prostřednictvím přestavby svých poboček v USA požadavkům většího množství amerických rodin.
IBM
Společnost s téměř 130letou tradicí, které je mezi investory pro barvu jejího loga přezdíváno Big Blue, je jednou z největších investic Buffettova holdingu Berkshire Hathaway. Více není potřeba dodávat, Buffettův šestý smysl se zdá být neomylný a z pohledu vyplácené dividendy byly i akcie IBM sázkou na jistotu.
Firma, jež patří mezi globální lídry na poli informačních technologií, od roku 2004 zvýšila čtvrtletně vyplácenou dividendu o 494 % na 0,95 USD na akcii. Podnik navíc usilovně pracuje na transformaci svého obchodního modelu a v reakci na pokles prodejů v segmentu osobních počítačů se začíná více soustředit na segment přenosných zařízení, především mobilních telefonů. Kromě toho IBM investuje i do výzkumu a vývoje a významnou pozici si začíná budovat také v segmentu cloud computingu.
Home Depot
Firmou, u které byste zřejmě atraktivní dividendovou politiku na první pohled nehledali, je maloobchodní prodejce potřeb pro kutily Home Depot. Společnost si po splasknutí americké realitní bubliny v roce 2007 prošla složitým obdobím, během kterého se cena jejích akcií zřítila na polovinu.
Vedení maloobchodního řetězce ale zachovalo chladnou hlavu a v okamžiku odrazu amerického realitního trhu ode dna naskočilo do rozjíždějící se vlaku, který cenné papíry Home Depot vyvezl z 20 až nad 80 USD za kus. Firma tak navzdory relativně nedávné nepříznivé situaci na trhu dokázala za posledních deset let zvýšit čtvrtletně vyplácenou dividendu o úctyhodných 571 % z 0,07 USD na 0,47 USD na akcii.
UnitedHealth Group
Pomyslné zlato bere společnost, kterou investoři z pohledu vyplácené dividendy ještě před rokem 2009 zcela ignorovali. Skupina UnitedHealth Group, jejíž hlavní dceřinou firmou je největší americká zdravotní pojišťovna UnitedHealthacre, tehdy vyplácela dividendu 0,03 USD na akcii, což krátce před příchodem poslední finanční krize znamenalo dividendový výnos pod 0,1 %. V roce 2010 ale společnost vykročila investorům vstříc a vyplácenou dividendu od té doby zvýšila na 0,28 USD.
Ovšem pozor, zatímco 3 centy na akcii před pěti lety vyplácela jednou za rok, 28 centů nyní na účty investorů posílá jednou za tři měsíce. UnitedHealth Group tak pravidelně vyplácenou dividendu jen od roku 2010 zvýšila o 3 633 %.
Analytici navíc předpovídají, že se investoři mají nadále na co těšit. Skupina podle nich bude profitovat z nedávné reformy amerického zdravotnictví známé pod označením Obamacare a velký potenciál podle nich tkví i v druhé dceřiné firmě Optum, která by pojišťovně UnitedHealthacare měla pomoci s uspokojením zájmu rostoucího počtu klientů o přechod části zdravotnických služeb do plně internetové podoby.
Zdroj: fool.com