Kofole loni spadl čistý zisk na 181 milionů Kč, o dividendě se rozhodne po otevření segmentu HoReCa

Nápojářské skupině Kofola ČeskoSlovensko v loňském roce spadl čistý zisk na 181 milionů korun z 285 milionů korun v roce 2019. Výsledky společnosti negativně ovlivnila pandemie covidu-19, která výrazně zasáhla do fungování segmentu HoReCa i do provozu řetězce UGO. Podporou pro hospodaření naopak byla akvizice vod Ondrášovka a Korunní. Na základě dosavadního vývoje v tomto roce management firmy potvrdil odhad letošního provozního zisku EBITDA v rozmezí 1,03-1,15 miliardy Kč, o dividendě ze zisku za loňský rok chce ale společnost rozhodnout až po otevření segmentu HoReCa.
Skupina už začátkem února zveřejnila vybrané provozní ukazatele za loňský rok, které nyní potvrdila. Provozní zisk EBITDA dosáhl 1,03 miliardy Kč, a meziročně tak byl nižší o osm procent. Celoroční tržby klesly ve srovnání s rokem 2019 o 3,7 % na 6,17 miliardy Kč. V samotném čtvrtém čtvrtletí Kofole klesly tržby meziročně o necelých 12 %, zisk EBITDA byl nižší o 0,14 miliardy korun a na rovině upraveného čistého zisku vykázala společnost záporný výsledek 132 milionů Kč.
"Do roku 2020 jsme vstupovali ve velmi dobré obchodní i finanční kondici a se silnými marketingovými plány. Ty se samozřejmě s koronavirovými opatřeními v čele s dlouhodobým uzavřením segmentu gastronomie změnily. K dobrým výsledkům nás tak dovedla velká flexibilita v řízení, přizpůsobení marketingových a obchodních aktivit značek situaci i odpovídající nákladová opatření. V Česku a na Slovensku nám také pomohla úspěšná akvizice minerálních vod Ondrášovka a Korunní," uvedl Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola.
"Omezené cestování v období léta bylo pro naši hlavní značku Kofola výhodné. Jsme s ní silní v Česku i na Slovensku a větší koncentrace domácích turistů pro nás znamenala zvýšení spotřeby Kofoly i dalších lokálních značek z portfolia. Celkově jsme tak dosáhli dokonce nejlepšího výsledku letní sezóny v historii firmy," napsal Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko. Tržby na československém trhu skupině stouply na 4,51 miliardy Kč z 4,43 miliardy Kč, v adriatickém regionu naopak klesly na 1,09 miliardy Kč z 1,26 miliardy Kč. Tržby freshbarů a salaterií UGO se loni propadly na 277 milionů Kč z 483 milionů Kč v roce 2019.
Celkově úspěšné hospodaření skupiny ve složitém roce potvrzuje i velmi solidní EBITDA marže na úrovni 16,7 %. Na československém trhu EBITDA marže meziročně dokonce stoupla na 21,1 % z 20,6 %. O výši i načasování výplaty dividendy bude nicméně podle společnosti rozhodnuto až po ukončení omezení v segmentu HoReCa.
V letošním roce by skupina měla podle managementu dosáhnout provozního zisku EBITDA 1,03-1,15 miliardy Kč. "Předpokládali jsme, že rok 2021 bude stejně jako rok 2020 plný omezení souvisejících s pandemií. Jsme proto opět flexibilní v řízení aktivit i nákladů. Letos však můžeme využívat zkušenosti s loňskými lockdowny. Upravili jsme strukturu nákladů a očekáváme nové synergie z integrace Ondrášovky a Korunní. Snížili jsme i zadluženost tím, že jsme skromnější v investicích," uvedl k letošní strategii Kofoly finanční ředitel skupiny Martin Pisklák.
Prodeje v prvních třech měsících letošního roku byly podle očekávání výrazně poznamenány protikoronavirovými omezeními. V nich kromě pokračujícího uzavření segmentu gastronomie přibylo omezení pohybu obyvatel, což mělo navíc dopad na segment impulzivních nákupů na čerpacích stanicích nebo v turistických centrech. Tržby v prvním kvartálu klesly Kofole ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím přibližně o 20 %.
"Vzhledem k tomu, že v loňském roce byl téměř celý trh první tři měsíce otevřený, zatímco nyní je po tuto dobu významná část gastronomie uzavřená, je srovnání ovlivněno téměř výhradně tímto faktorem. První kvartál je nicméně z pohledu prodeje vždy objemově nejmenší. Očekáváme, že v průběhu i na konci roku naopak získáme výhodu v otevřeném trhu. Celoročně také budeme hospodařit v režimu přísné nákladové disciplíny. To vše nás vede k přesvědčení, že finančního cíle na úrovni provozního zisku EBITDA v rozmezí 1,03-1,15 miliardy korun dosáhneme," dodal Pisklák.
Čistý dluh skupiny dosahoval ke konci loňského roku 3,85 miliardy Kč, ke konci roku 2019 byl 2,66 miliardy Kč. Poměr čistého dluhu k provoznímu zisku EBITDA se zvýšil na 3,7 z 2,4 ke konci roku 2019.
"Za čtvrté čtvrtletí Kofola prezentovala horší čistý výsledek, než jsme čekali. Důvodem ale byly jen odpisy a měnové přecenění. Detailní struktura tržeb ukázala 50-70% propad tržeb v segmentu restaurací, který jenom částečně kompenzoval solidní růst v retailu (bez akvizic o 3-6 %). Tržní podíly Kofoly i po úpravě o akvizice mírně vzrostly. Propad tržeb pokračoval i v prvním čtvrtletí, když první dva měsíce loňského roku ještě nebyly pandemií zasaženy. Někteří investoři mohou být zklamáni odložením rozhodnutí o dividendě, i když je tento krok vzhledem k prodlužujícím se uzávěrám logický. Celkově tak vidíme prezentované výsledky mírně negativně, otázkou bude reakce trhu na odložení rozhodnutí o dividendě," napsal analytik Petr Bártek z České spořitelny.
"Kofola zveřejnila výsledky, které jsou v souladu s našimi očekáváními. I naše projekce pro tento rok jsou v rámci očekávání samotné Kofoly," doplnil analytik Bohumil Trampota z Komerční banky.
Na pátečním konferenčním hovoru management společnosti uvedl, že růst cen materiálů je rychlejší, než společnost čekala na začátku roku, když cena cukru by letos měla vzrůst o 15 % a cena plastů na PET lahve o 11 %. Společnosti se ovšem daří snižovat ostatní náklady, čímž se část tohoto tlaku kompenzuje. Růst tržeb by tak i s růstem celkových nákladů měl vést k růstu zisku EBITDA.
Kofola má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Jupí, Vinea, Jupík, Semtex nebo Top Topic. Do skupiny patří i slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Loni se skupina Kofola stala majitelem stoprocentního podílu ve společnostech Karlovarská Korunní a Ondrášovka a také koupila českého výrobce ciderů F. H. Prager. Skupina má přes 2 000 zaměstnanců, jejím většinovým majitelem je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.
Zdroj: Kofola ČeskoSlovensko