Spotřebitelská důvěra v USA se v září snížila na sedmiměsíční minimum

Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech se v září třetí měsíc po sobě zhoršila a ocitla se na sedmiměsíčním minimu. Pokračující nárůst počtu případů nemoci covid-19 prohlubuje obavy z krátkodobého výhledu ekonomiky, jejíž růst ve třetím čtvrtletí podle analytiků zpomalí. Ukázal to průzkum, jehož výsledky zveřejnila organizace Conference Board.
Index spotřebitelské důvěry se v září snížil na 109,3 bodu ze srpnových 115,2 bodu, a je tak nejníže od února. Analytici v anketě agentury Reuters pokles indexu čekali, ale domnívali se, že bude mírnější a že index klesne na 114,5 bodu.
Podle analytičky z Conference Board Lynn Francové je spotřebitelská důvěra z historického pohledu stále vysoko. Zdůraznila však, že se index od červnového vrcholu 128,9 bodu snížil téměř o 20 bodů. "Tyto propady naznačují, že spotřebitelé jsou opatrnější a pravděpodobně v budoucnu omezí výdaje," uvedla Francová.
Zhoršuje se jak náhled spotřebitelů na současnou situaci, tak očekávání do budoucna. Podle organizace opět klesla ochota utrácet za velké položky, jako jsou domy, auta a drahé spotřebiče. Náladu spotřebitelů kazí také obavy z inflace.
Hrubý domácí produkt Spojených států se v loňském roce kvůli pandemii snížil o 3,5 procenta, nejvýrazněji od roku 1946. Ve druhém čtvrtletí ekonomika rostla tempem 6,6 procenta ročně, zatímco v předchozím kvartálu růst činil 6,3 procenta. Většina odhadů na třetí čtvrtletí počítá s růstem HDP v ročním přepočtu pod pěti procenty. Spojené státy jsou největší ekonomikou na světě.
Zdroj: ČTK
Aktuality
