Výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV zvýšil v prvním pololetí tržby a navázal nové mezinárodní spolupráce
Český výrobce bezpilotních letadel Primoco UAV v prvním pololetí zvýšil tržby o třetinu. V důsledku protipandemických opatření, která komplikují cestování, a regulatorních omezení na některých trzích ale skončilo hospodaření podniku ztrátou. Výhled na další období je díky stabilizaci koronavirové situace příznivý. Kromě ukončování omezení brzdících mezinárodní obchod pomohou také inovace a nové zahraniční spolupráce. Kvůli zhoršení diplomatických vztahů však hrozí ztráta zakázek v Rusku. V Česku firma ve spolupráci s armádou otestovala stoj One 150 pro vojenské využití. Zároveň pokročila do druhé fáze vojenské certifikace, jejíž dokončení podle normy NATO očekává v prvním pololetí příštího roku.
Tržby se společnosti v prvním pololetí roku 2021 zvýšily meziročně o více než třetinu na 12,8 milionu korun. Podařilo se to zejména díky pokračujícím aktivitám s cílem rozšířit zákaznickou základnu. S ohledem na pandemií způsobené komplikace s cestováním ovšem skončilo hospodaření společnosti v prvním pololetí ztrátou EBITDA ve výši 14 milionů korun.
"Těžiště našeho podnikání leží v zahraničí, často v zemích mimo Evropskou unii, do kterých byl kvůli koronavirové pandemii letos výrazně ztížený přístup. Zdržely se tak nejen dodávky v rámci již uzavřených smluv, ale i vyjednávání o kontraktech nových," popisuje spoluzakladatel a ředitel společnosti Ladislav Semetkovský.
Výhled na příští období je však podle Semetkovského s ohledem na stabilizaci pandemické situace příznivý. "Nejenže v řadě zemí postupně končí omezení, která komplikovala budování obchodních vztahů a export, ale nouzový stav mnoha vládám po celém světě znovu připomněl, jak užitečné a flexibilní mohou bezpilotní letouny být," říká ředitel Primoco UAV SE a dodává, že se společnosti nadále daří fungovat zcela bez dluhů, bankovních úvěrů, dotací či jiných finančních závazků.
I přes nepříznivé vnější okolnosti se Primocu podařilo v letošním prvním pololetí dosáhnout na mezinárodním poli hned několika úspěchů. Například v únoru 2021 představila společnost na indické výstavě Aero India 2021 svůj letoun One 150 a uzavřela memorandum o spolupráci s přední indickou technologickou společností BEML. "Díky schopnostem našeho indického partnera jsme si jisti, že naše bezpilotní letadlo bude obrovským přínosem pro civilní sektory, jako je sledování stavu železničních tratí nebo těžebních oblastí, a také pro ochranu práv, dozor nad hranicemi a monitorovací mise," uvádí Semetkovský.
Jen měsíc poté Primoco uzavřelo v saúdskoarabském Rijádu se společností MEST smlouvu o zastoupení v regionu Perského zálivu a vybudování společného podniku. Kromě dodávek bezpilotních letounů klientům na Blízkém východě vznikne v Saúdské Arábii také servisní a výcvikové centrum. V dalším průběhu roku již proběhla řada prezentací a letových ukázek koncovým zákazníkům v regionu, první kontrakty společnost očekává v příštím roce.
Kromě navazování nových obchodních spoluprací společnost Primoco nezahálela ani na poli inovací. V červnu 2021 vybavila svůj letoun One 150 balistickým záchranným padákovým systémem a následně celé zařízení úspěšně otestovala. Hlavním úkolem systému je v případě technické poruchy ochránit cenný náklad nesený strojem, jako jsou například vysoce citlivé senzory, a zároveň zamezit případným škodám na zemi. Technologie tak umožní bezpečnější přelety nad územím se zvýšeným rizikem, jako jsou například hustě obydlené oblasti.
V srpnu 2021 pak společnost ve spolupráci s norskou Norwegian Special Mission dokončila testy na Islandu v oblasti letové kalibrace a inspekce letištního radiozabezpečení, tedy rádiových navigačních systémů, jako jsou VOR, ILS, DME či vojenský TACAN, ale i optických prvků, jako jsou VASI, PAPI, a dalších prostředků sloužících k přesnému přiblížení letadel. Tato zařízení musejí pravidelně procházet kalibrací, která ověřuje soulad jejich charakteristik s požadovanými standardy. Zkoušky na Islandu ukázaly, že bezpilotní letoun Primoco dokáže při kalibračních pracích plně nahradit pilotované stroje, a to za výrazně nižších nákladů. Příznivé výsledky tak otevírají řadu nových možností pro komerční využití letounu.
Dodávky do Iráku a diplomatické překážky v Rusku
V prvním pololetí roku 2021 uzavřelo Primoco nový kontrakt na dodávku letounů v hodnotě dvou milionů eur, do konce roku očekává se zpožděním podpis dalších tří smluv v hodnotě 11 milionů eur. Celkem se jedná o dodávky 14 letounů pro zákazníky v Africe, Evropě a Jižní Americe. V letošním roce bylo zároveň v rámci dříve uzavřeného kontraktu dodáno pět strojů One 150 do Iráku, přičemž stejný zákazník plánuje v blízkém horizontu nákup dalších letounů.
Primoco zároveň nadále jedná o nových kontraktech ve více než 40 zemích světa, přičemž průměrná doba od zahájení po uzavření smluv činí dva roky. "Zájem o bezpilotní letouny Primoco nyní sílí zejména v oblasti ozbrojených složek, a to celosvětově," uvedl Ladislav Semetkovský.
Potvrdil také, že se stroji One 150 je společnost úspěšná i při uzavírání kontraktů na provádění civilních leteckých prací, tedy služeb v oboru nazývaných Drones as a Service (DaaS). Zde ale vstupují společnosti do cesty externality způsobené politikou. I když dceřiná společnost AO Primoco BPLA v Ruské federaci získala v letošním roce hned několik takových zakázek, nemůže je začít realizovat. Důvodem je výrazné zhoršení česko-ruských vztahů po vyhoštění ruských diplomatů z České republiky, kvůli kterému společnost dosud neobdržela povolení k provedení letů. "Osobně vedu jednání na vrcholné úrovni a snažím se přispět k řešení situace, existuje však riziko, že státní úřady odmítnou povolení udělit, což by v krajním případě mohlo vést až k uzavření dceřiné společnosti v Rusku," uvedl Semetkovský. Dodal, že plánované tržby v Rusku letos představovaly milion eur, v příštím roce už mělo jít o desetinásobek. Ze strany České republiky má Primoco platné exportní povolení pro poskytování leteckých prací v Ruské federaci do 31. prosince 2022. Nicméně společnosti se daří nabízet DaaS služby v jiných zemích, například na Slovensku nebo v minulosti ve Finsku.
Armádní testy a vojenská certifikace probíhají úspěšně
Kromě navazování nových mezinárodních partnerství a nepřetržitého inovování bezpilotních letounů i jejich příslušenství pokračuje Primoco také v rozvíjení spolupráce s českými bezpečnostními a ozbrojenými složkami. Poté, co v roce 2020 během nouzového stavu otestovala české bezpilotní stroje Policie ČR při ostraze hranic, uskutečnily se v září 2021 několikadenní testy také ve spolupráci s Armádou ČR. Letoun One 150 byl pro tuto potřebu nakonfigurován přesně dle zadání armády a následně uskutečnil testovací lety nad územím vojenského újezdu Libavá. Cílem bylo především seznámení armádních specialistů s letounem samotným a ověření komunikačních systémů pro podporu spojení na bojišti a optických průzkumných senzorů.
Paralelně s testováním stroje One 150 Armádou ČR probíhá od roku 2020 také vojenská certifikace modelu One 150M. V letošním roce pokročila již do druhé fáze, kdy 30. září 2021 letoun úspěšně vzlétl z továrního letiště v Písku pod vojenskou registrací 0498. Dokončení certifikace dle normy NATO STANAG 4703 společnost Primoco očekává v prvním pololetí roku 2022.
Nejnovější vojenská verze letounu One 150M obsahuje specifické úpravy vyžádané podmínkami certifikačního standardu STANAG 4703. Zálet stroje za dozoru zástupců odboru dohledu nad vojenským letectvím Ministerstva obrany ČR a Vojenského technického ústavu letectva a protivzdušné obrany v celkové délce 35 minut provedl tovární pilot Radek Suk, který je kromě civilních oprávnění i držitelem průkazu vojenského pilota. Letová zkouška zahrnovala ověření vybraných parametrů, které letoun zcela splnil. Radek Suk hodnotil let následovně: "Zálet je vyvrcholením dlouhodobé práce celého týmu společnosti Primoco. Podařilo se ověřit základní parametry letounu a před dozorujícími orgány úspěšně vstoupit do etapy letového ověřování. Jde o první let ze série zkoušek, při nichž budou ověřeny všechny parametry stanovené předpisy. Letoun fungoval bez jakýchkoliv závad a let celkově proběhl přesně dle plánu."
Liknavost Úřadu pro civilní letectví podrývá schopnost rozvoje firmy
"Zatímco spolupráce s Ministerstvem obrany ČR a řadou dalších státních úřadů a orgánů od Ministerstva zahraničních věcí ČR přes Českou národní banku až po Kancelář prezidenta republiky probíhá velmi profesionálně a příkladně, čehož si vážím, na opačném pólu stojí Úřad pro civilní letectví, jenž patří z hlediska našeho podnikání mezi klíčové subjekty. Ačkoli jsme v souladu s evropskou legislativou řádně požádali o certifikát LUC (Light UAS Certificate), bez něhož není možné účastnit se tendrů na poskytování leteckých prací v EU, ani po pěti měsících jsme jej neobdrželi," říká Semetkovský a dodává, že společnost Primoco nyní jedná s Ministerstvem dopravy ČR. Ve spolupráci s renomovanou právní kanceláří zároveň zvažuje žalobu proti ÚCL o náhradu škody za špatný úřední postup.
Obchodování na burze a nový úpis akcií
Akcie společnosti se od roku 2018 obchodují na trhu pražské burzy START. Od začátku roku 2021 do konce prvního pololetí se zhodnotily o 20 % na 290 korun. V dubnu 2021 navíc společnost úspěšně realizovala novou emisi cenných papírů v objemu 90,5 milionu korun a zvýšila počet akcionářů ze 100 na více než čtyřnásobek. Získané finanční prostředky společnost využije na další rozvoj. Mimo jiné půjde o přípravu výstavby nového výrobního závodu na letišti v Písku-Krašovicích, které Primoco vlastní.
Zdroj: Primoco UAV
Aktuality
