Kofole v prvních třech čtvrtletích roku vzrostly tržby o 4,8 %, firma vydělala 294,7 milionu Kč
Nápojářské skupině Kofola ČeskoSlovensko vzrostly v prvních třech čtvrtletích letošního roku tržby meziročně o 4,8 % na 5,07 miliardy korun. Ukazatel EBITDA (provozní zisk před odpisy) jí stoupl o 8,9 % na 986,4 milionu korun, čistý zisk skupině ale klesl o 8,7 % na 294,7 milionu korun. V létě se společnosti dařilo na českém i slovenském trhu, za meziročním růstem tržeb ale stojí hlavně jadranský region. Kvůli výraznému růstu cen vstupů společnost v Česku a na Slovensku zdražila vybrané produkty.
Odhady finálního výsledku ukazatele EBITDA za rok 2021 management firmy zpřesnil na rozmezí 1,08 až 1,12 miliardy korun (dosud 1,08-1,15 miliardy korun). Společnost je podle finančního ředitele Martina Piskláka v situaci, kdy může na listopadové valné hromadě navrhnout výplatu dividendy 13,50 Kč na akcii. Stejná dividenda byla vyplacena i loni.
Kofola uvedla, že po celý rok čelí výraznému růstu cen řady klíčových vstupů, zejména energií, dopravy, obalových materiálů a cukru. V Česku a na Slovensku na to už reagovala zvýšením cen vybraných produktů. Skupina se připravuje na spuštění systému zálohování PET lahví a plechovek na Slovensku a stala se jedním ze zakladatelů iniciativy pro zálohování těchto obalů v Česku.
V samotném třetím čtvrtletí tržby Kofole meziročně vzrostly o 1,6 % na 2,11 miliardy korun. "Letošní letní sezóna se nám prodejně vydařila ještě o trochu lépe než ta loňská, která byla rekordní. Podařilo se nám díky dobře připraveným aktivitám a kampaním opět využít přítomnost domácích turistů v Česku a na Slovensku, stejně jako turistů z celé Evropy, kteří se vrátili na dovolené do Chorvatska a Slovinska," uvedl generální ředitel skupiny Jannis Samaras.
Zadlužení společnosti se v třetím čtvrtletí mezikvartálně snížilo z 3,3násobku na 2,9násobek poměru čistého dluhu k zisku EBITDA. Zadlužení by tak mělo zůstat pod úrovní bankovních kovenantů i po výplatě dividendy 13,50 Kč na akcii v čtvrtém kvartálu.
V jadranském regionu narostly tržby o 13,3 % a provozní zisk EBITDA o 16 %. K návratu turistů do Chorvatska a Slovinska přispělo zrušení protiepidemických opatření. "V kombinaci s dobře připravenými marketingovými a prodejními aktivitami se to pozitivně projevilo na růstu prodejů především v Chorvatsku, které rostly dvouciferným tempem," uvedl generální ředitel společnosti Radenska Adriatic Marián Šefčovič.
"Tržby za třetí čtvrtletí byly v souladu s odhady s mírným meziročním růstem díky dobré sezónně v adriatickém regionu, segment Fresh & Herb byl lepší, než jsme očekávali, zatímco tržby v ČR/SK byly ve srovnání se silným loňským třetím kvartálem slabší. Rostoucí tlak na hrubou marži byl na úrovni zisku EBITDA vykompenzován hlavně ostatními provozními příjmy. Rostoucí finanční náklady zase kompenzovaly nižší odpisy a amortizace. Management mírně snížil výhled na EBITDA a zvýšil výhled na investice. Výsledky celkově hodnotíme mírně negativně. V příštím roce očekáváme rostoucí provozní nákladové tlaky a budeme sledovat, zda je Kofola bude schopna přenést na zákazníky. Rostoucí PRIBOR sazby rovněž v příštím roce zvýší náklady financování," napsal analytik České spořitelny Petr Bártek.
Na konferenčním hovoru management Kofoly uvedl, že hlavní zátěží pro hospodaření firmy je v současnosti nákladová inflace. Současné zvýšení cen nápojů Kofoly v průměru o 5 %, které společnost zavádí v maloobchodu i gastronomii, by však zatím mělo stačit k pokrytí vyšších nákladů v příštím roce. Management zatím očekává, že by ceny cukrů a plastů měly dosáhnout vrcholu zhruba v červnu 2022. Pokud by došlo k dalšímu růstu cen vstupů, vyžadovalo by to zřejmě nové zvýšení cen nápojů v příštím roce. Pokud se naplní předpoklady managementu, firma by měla být schopna zhruba udržet letošní ziskové marže i do příštího roku.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Jupí, Vinea, Jupík, Semtex nebo Top Topic. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac.
Kofola má téměř 2 000 zaměstnanců. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.
Zdroj: Kofola ČeskoSlovensko
Aktuality
