Na platformě MQB-A0 koncernu Volkswagen vznikne až 7,5 milionu aut
Na platformě MQB-A0, za kterou v rámci koncernu Volkswagen převzala celosvětovou odpovědnost mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, má vzniknout až 7,5 milionu vozů různých modelů. Platforma je sdílený technologický základ pro více modelů aut. Jde o první platformu, za kterou má Škoda odpovědnost od dob modelu Favorit, řekl v úterý novinářům Jiří Dytrych ze Škody Auto. Převzetí odpovědnosti za vývoj technologického základu vytvoří ve Škodě stovky nových pracovních míst.
Systém platformy je navržen tak, aby umožňoval konstrukci a následně výrobu automobilů s různým rozvorem i rozchodem. V praxi to znamená využívání základních vyvinutých modulů, které se mohou jednoduše skládat a kombinovat podle konkrétních požadavků. Tvoří zhruba dvě třetiny nákladů na celé auto. Platforma obsahuje mimo jiné strukturu karoserie, motor, řízení, výfukový systém, sedadla, elektrickou architekturu a topení a chlazení. "Platforma je v podstatě to, co není vidět," zjednodušil popis Dytrych.
Díky použití jednoho technologického základu pro různé modely různých koncernových značek se šetří výrobní náklady. Platforma MQB-A0 má potenciál k použití až v 7,5 milionu aut koncernu Volkswagen. Je určena pro nové vstupní modely pro regiony s vysokým růstovým potenciálem, k nimž patří například Indie, Rusko, Afrika i země ASEAN a Latinské Ameriky. Vstupní modely jsou většinou nejlevnější a zároveň nejmenší vozy dané značky, u Škody je to například Fabia, u Volkswagenu mezi ně patří Polo.
Škoda v souvislosti s převzetím odpovědnosti přijme stovky nových zaměstnanců, půjde především o vysoce kvalifikované odborníky z řad technologického vývoje. Někteří do tohoto projektu přejdou z jiných pozic, z větší části však půjde o nově přijaté pracovníky.
Škoda zároveň vyvíjí novou globální platformu, která tu současnou MQB-A0 nahradí v druhé polovině dekády. Každá platforma má omezenou životnost, a to zhruba sedm let. Platforma MQB-A0 je a bude určena výhradně pro vozy se spalovacím motorem. Je tak možné, že v budoucnu nebude určena pro evropský trh, protože může nastat situace, že kvůli přísným emisním limitům nebude pro automobilky finančně zajímavé vyrábět malá auta se spalovacím motorem.
Česká automobilka již v koncernu Volkswagen zodpovídá za Indii, Rusko a severní Afriku. Začátkem června byla v závodě Chakan v indické Púně zahájena sériová výroba modelu Škoda Kushaq. Jde o první sériový model na bázi modulární platformy MQB-A0-IN, kterou společnost speciálně upravila pro indický trh. Tato platforma se bude používat i pro další modely značek Volkswagen a Škoda. Ve střednědobém horizontu se plánuje nabídka modelu Kushaq také v ostatních, rychle se rozvíjejících zemích. Nově představila Škoda také model Slavia, opět určený pro indický trh. Oproti evropským vozům má například vyšší světlou výšku, odolnější podvozek a výkonnější klimatizaci.
Zdroj: ČTK
Aktuality
