Problémy automobilového průmyslu letos z růstu tuzemského HDP ubraly přes procentní bod
Českou a slovenskou ekonomiku letos tvrdě zasáhly problémy výrobců aut, kteří kvůli pandemii dostávají z Asie málo mikročipů, což brzdí hospodářské oživení. Obě země jsou přitom na výrobě automobilů silně závislé, v Česku a na Slovensku je celkem sedm velkých továren na výrobu automobilů. Odborníci se domnívají, že problémy spojené s nedostatkem polovodičů potrvají alespoň do poloviny příštího roku.
Místní výrobci museli už loni kvůli pandemii nemoci covid-19 přerušit výrobu a letos doufali v oživení odvětví. Jejich předpovědi však zmařily odstávky v asijských závodech na výrobu polovodičů, které představují klíčovou součást vozidel. Výroba automobilů se na hrubém domácím produktu České republiky podílí z deseti procent, na průmyslové výrobě pak z 26 %. Na Slovensku je to 15 % na HDP a 41 % na průmyslové výrobě.
"Problémy automobilového průmyslu snížily náš růst HDP o 1,1 procentního bodu," řekla analytička Raiffeisenbank Helena Horská.
Česká národní banka nyní počítá na letošní rok s růstem HDP o 1,9 %. Ještě v srpnu jej odhadovala na 3,5 %. Slovenská centrální banka revidovala svůj odhad růstu na letošní rok dolů na 3,1 %. Problémy slovenského automobilového průmyslu ji přiměly snížit odhad o 1,8 procentního bodu.
"Přišlo to z ničeho nic, a proto je dopad tak tvrdý," poznamenal šéf výroby Škody Auto Marek Jancák. "Byly doby, kdy jsme výrobu pozastavili na týdny, teď jsme ji zpomalili," řekl. Nedostatek čipů označil za problém roku 2021.
Tři automobilky se sídlem v České republice - Škoda Auto, Hyundai a Toyota - vyrobily od ledna do listopadu 1,02 milionu vozů. To je výrazný pokles z rekordního počtu 1 427 563 aut v roce 2019.
Podobně je na tom Slovensko, kde vyrábějí automobilky Volkswagen, KIA, PSA Peugeot Citroën a Jaguar Land Rover.
"Na začátku roku 2021 jsme očekávali nárůst výroby nad milion vozů po poklesu o 10,6 % v roce 2020 ve srovnání s rekordním rokem 2019," uvedl generální sekretář Svazu automobilového průmyslu SR Ján Pribula. "Rok 2021 ale přinesl několik výzev, které nás donutily přehodnotit prognózy," pokračoval. Nyní očekává, že výroba přesáhne 900 000 vozů. "Máme vakcíny a pravděpodobně také účinné léky na boj s pandemií. Najít lék na odstranění nedostatku čipů a materiálů je ale delší a dražší proces," zdůraznil Pribula.
"Zdá se, že to nejhorší je za námi," myslí si Horská. "Když budou dodávky, vyrobíme, když nepřijdou, nevyrobíme," řekla a dodala, že situace se podle ní uklidní v druhém čtvrtletí. Mnoho firem se podle jejího názoru rozhodne držet výrazně vyšší zásoby než dosud.
Jancák se s Horskou shoduje. "Doufáme, že nástroje, které jsme v rámci skupiny zavedli v oblasti nákupu a centralizované logistiky, začnou fungovat v druhé polovině příštího roku," uvedl.
Česká centrální banka očekává v příštím roce oživení ekonomiky s růstem HDP o 3,5 %. Slovenská centrální banka odhaduje pro tamní ekonomiku růst o 5,8 %.
Zdroj: ČTK
Aktuality

