US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,63 %
NASDAQ+0,47 %
S&P 500+0,52 %
ČEZ-1,14 %
KB-0,20 %
Erste+0,06 %

Maloobchodní tržby v Česku se loni reálně zvýšily proti roku 2020 o 4,5 procenta

České maloobchodní tržby se loni reálně zvýšily proti roku 2020 o 4,5 procenta. Bez očištění o kalendářní vlivy byly vyšší o 4,4 procenta, přičemž o rok dříve meziročně klesly o 0,7 procenta. V samotném prosinci očištěné tržby v maloobchodě zpomalily meziroční růst na 1,5 procenta z listopadových revidovaných 11,7 procenta. V meziměsíčním srovnání po očištění o sezonní vlivy klesly o procento.

Redakce IW
Redakce IW
8. 2. 2022 | 10:09
Česká ekonomika

Ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková připomněla, že maloobchod byl od roku 2020 poznamenán dopady vládních opatření proti šíření nemoci covid-19. V porovnání s předcovidovým rokem 2019 byly podle ní tržby za celý rok 2021 o 3,7 procenta vyšší, ale vývoj jednotlivých sortimentů byl velmi rozdílný. "Zatímco tržby internetových obchodů byly v porovnání s rokem 2019 téměř o 50 procent vyšší, tržby prodejen s oděvy a obuví nedosáhly ani tří čtvrtin tržeb roku 2019," uvedla Boušková.

Loni v meziročním srovnání podle statistiků nejvíce stouply tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to zhruba o 16 procent. Vyšší tržby než v roce 2020 zaznamenaly obchody všech sortimentních skupin nepotravinářského zboží. O více než šest procent se navýšily u prodejen s počítači a kosmetickými výrobky. Obchody oděvů a domácích potřeb meziročně utržily o téměř pět procent více. Přibližně o čtyři procenta vyšší tržby než v roce 2020 měly prodejny farmaceutického a zdravotnického zboží. Naopak nespecializovaným prodejnám potravin se tržby meziročně snížily o půl procenta.

Také v posledním měsíci loňského roku měly největší podíl na celkovém přírůstku tržeb internetové a zásilkové obchody. Jejich tržby se meziročně v prosinci zvýšily o téměř devět procent. Proti prosinci roku 2020 vykázali vyšší tržby obchodníci s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, s výrobky pro kulturu a sport a s kosmetikou. Naopak nižší tržby měly prodejny s výrobky pro domácnost, s oděvy a obuví a s počítačovým zařízením. Tržby za potraviny se zvýšily ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách potravin.

Zdroj: ČTK

Česká ekonomikaMaloobchod
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

27. 6.-Vendula Pokorná