Francouzská TotalEnergies už nebude investovat v Rusku, ze země ale neodejde
Francouzská energetická skupina TotalEnergies už nebude poskytovat kapitál na nové projekty v Rusku. Firma v úterý odsoudila ruskou invazi na Ukrajinu, ale z Ruska - bohatého na suroviny - na rozdíl od konkurenčních britských firem BP a Shell neodejde. Změnu strategie s ohledem na invazi oznámil také německý finanční ústav Commerzbank, informovala agentura Reuters.
Kvůli narušení dodavatelských řetězců pozastaví výrobu v petrohradském závodě jihokorejský výrobce aut Huyndai. Ruská Invaze a západní sankce ovlivňují podniky ve většině odvětví.
"Společnost TotalEnergies podporuje rozsah a sílu sankcí zavedených Evropou a bude je uplatňovat bez ohledu na důsledky (v současné době posuzované) na své aktivity v Rusku," uvedl podnik. Ten vlastní 19,4 procenta ve firmě Novatek, největším ruském producentovi zkapalněného zemního plynu (LNG).
Britský energetický gigant BP v neděli oznámil, že se zbaví svého pětinového podílu v největší ruské ropné společnosti Rosněfť. Britsko-nizozemská ropná a plynárenská společnost Shell se pak rozhodla odejít ze všech svých společných podniků s ruským plynárenským podnikem Gazprom. Z Ruska se chystá odejít i norský Equinor.
Commerzbank dnes uvedla, že její expozice vůči Rusku a Ukrajině jsou zvládnutelné, ale že bude podle vývoje situace průběžně upravovat svou strategii a hodnocení rizik. Banka uvedla, že její expozice vůči Rusku činí 1,3 miliardy eur (32,8 miliardy Kč).
Vztahy s řadou ruských bank včetně VTB, která je druhou největší ruskou bankou, začala ukončovat britská banka HSBC. V Rusku se angažuje nevýznamně, zaměstnává tam 200 lidí a její roční tržby v zemi činí 15 milionů dolarů. Globálně vykazuje roční tržby kolem 50 miliard dolarů.
V oblasti automobilového průmyslu své aktivity v Rusku zmrazila společnost Daimler Truck. Dodávky automobilů na ruský trh pozastavily Volvo Cars či General Motors. Japonská automobilka Mitsubishi Motors uvedla, že patrně v Rusku pozastaví výrobu a prodej svých automobilů. Očekává narušení dodavatelských řetězců.
Příští týden pozastaví kvůli logistickým potížím některé provozy ve svých závodech v Rusku francouzský Renault. Francouzská automobilka patří mezi západní společnosti, které jsou v Rusku nejvíce vystaveny riziku. Podle Citibank zde firma generuje osm procent svých hlavních tržeb. Ovládá také společnost AvtoVAZ, která je největším výrobcem automobilů v Rusku.
Nízkorozpočtové aerolinky Pobeda, které spadají pod ruskou vlajkovou leteckou společnost Aeroflot, čelí žádostem řady leasingových firem, které chtějí zpět svá letadla. Pobeda je nedokáže ihned nahradit jinými letadly, informovala dnes agentura Interfax.
S ruskými leteckými společnostmi přestane spolupracovat největší světová leasingová společnost, irská AerCap Holdings. Firma uvádí, že na konci loňského roku měla v pronájmu u ruských aerolinek z hlediska čisté účetní hodnoty přibližně pět procent své flotily.
Mluvčí rotterdamského přístavu dnes uvedl, že většina lodní dopravy do Ruska a z něj zatím pokračuje víceméně bez narušení, protože na klíčové energetické produkty, jako je ropa a zkapalněný zemní plyn, se evropské sankce nevztahují. Mezi lodními společnostmi ale panuje trochu zmatek a celní úředníci provádějí dodatečné kontroly kontejnerů, které mohou obsahovat zboží, na něž se sankce vztahují, dodal.
Kontejnerovou dopravu do Ruska zastaví dánský námořní dopravce A.P. Moller-Maersk. Rezervace do Ruska a z něj v pondělí pozastavila kontejnerová přepravní společnost Ocean Network Express. Americké firmy United Parcel Service (UPS) a FedEx, které se řadí k největším logistickým společnostem na světě, zastavují doručování zásilek do Ruska a na Ukrajinu.
Zdroj: ČTK