Mastercard chce umožnit platby úsměvem, kritici se obávají zneužití dat
Americká platební společnost Mastercard spustila pilotní projekt, v jehož rámci budou moci držitelé jejích karet povolovat platby otiskem prstu či úsměvem. Prvních pět těchto systémů Mastercard umístila v supermarketech v brazilském Sao Paolu. Podle společnosti je mezi držiteli platebních karet velká poptávka po používání biometrických údajů při platbách. Tyto technologie ale současně čelí kritice kvůli obavám ze shromažďování a nakládání s velice citlivými osobními údaji.
Díky technologiím, které pilotní projekt testuje, držitelé platebních karet budou moci autorizovat platby v obchodech otiskem prstu či snímkem obličeje. Pro úhradu nákupu by tak například stačilo usmát se na daný přístroj.
Aby mohli tento způsob placení držitelé karet využít, budou muset nejdříve zadat své biometrické údaje skrze k tomu určenou aplikaci a spárovat je s konkrétní platební kartou. Mastercard tak bude uchovávat ve svých databázích údaje, které analytici považují za velmi citlivé. Firma uvedla, že vytvořila řadu postupů a standardů, které zaručí vysokou ochranu těchto informací.
"Všechny průzkumy, které jsme udělali, nám ukázaly, že spotřebitelé milují biometrická data," řekl šéf oddělení kybernetické bezpečnosti společnosti Ajay Bhalla. Dodal, že až 70 % zákazníků chce mít možnost uhradit nákup za použití biometrických údajů.
Pilotní projekt Mastercard spustil v Brazílii. Pokud se technologie osvědčí, počítá s jejím zavedením v USA, Evropě či na Blízkém východě.
Využívání biometrických údajů čelí dlouhodobé kritice, upozorňuje list Financial Times. Organizace na ochranu osobních údajů a lidských práv varují před shromažďováním těchto citlivých informací a jejich sdílením bez povolení uživatelů.
Obdobné technologie zavádí i jiné společnosti. Například společnost Amazon nainstalovala v některých svých obchodech přístroje, které umožňují povolit platbu přiložením ruky. Systém však vzbudil u skupiny amerických senátorů obavy z toho, jak řetězec nakládá s údaji svých zákazníků.
Zdroj: ČTK