Šmejc: Těžiště investic skupiny PPF by nyní mělo být v Evropě
Těžiště investic skupiny PPF by nyní mělo být v Evropě. PPF pokračuje v úplném opouštění ruského trhu, na trzích spotřebitelského financování v Asii chce hledat partnery, kteří by pro společné podniky získali finance k jejich dalšímu rozvoji. V Číně by chtěla tamní Home Credit postupně prodat. Novinářům to řekl ředitel PPF Jiří Šmejc, který do čela skupiny nastoupil v červnu.
V Číně se podle něj PPF snaží najít strategického partnera, který by v čínském Home Creditu získal majoritu a poté firmu zcela ovládl. Pokud jde o trhy v jihovýchodní Asii, bez bankovní licence je podnikání a získávání financování na těchto trzích obtížné. "Všude, kde nemáme bankovní licenci, chceme dlouhodobě získat partnera," upozornil Šmejc. PPF se baví s konkrétními hráči, žádný obchod zatím neuzavřela. Bankovní licenci má nyní pouze v Kazachstánu.
Situace na čínském trhu spotřebitelskému financování nepřeje, uvedl Šmejc. Zpětně viděno chybou podle něj bylo, že se v roce 2017 PPF nepodařilo čínský Home Credit prodat. Tehdejší majitel PPF Petr Kellner chtěl vytvořit firmu, která bude mít hodnotu deset miliard dolarů. Šmejc podle svých slov tuto vizi přijal, a z toho vyplynulo společné rozhodnutí se o její naplnění pokusit. "Pokud by nenastaly strukturální změny v čínské ekonomice, mohlo se nám to i podařit," podotkl. Dalším zlomem byla pandemie koronaviru.
Ucelenou investiční strategii bude PPF schopná definovat v září. PPF má investice na Balkáně, Šmejcovi by se podle jeho slov líbilo udělat obchody i v západní Evropě. PPF se bude dívat na investice v oborech, kde už nyní působí. To ale nevylučuje možnost využít příležitost i v jiných oborech. "PPF vždycky uměla být ve správnou chvíli na správném místě. To bych chtěl, aby zůstalo," podotkl Šmejc.
"Jsme schopni pracovat více, než se v západní Evropě pracuje. To není nepodstatný rozdíl. Zaměstnanci jsou vytrénovaní z asijských trhu," míní Šmejc. Hodnota obchodu, která bude PPF zajímat v západní Evropě, bude podle něj přesahovat miliardu eur. Mohlo by jít nejen o průmyslové podniky, ale i finanční služby. Připomněl v této souvislosti, že jej mrzelo rozhodnutí zastavit projekt nové verze Air Bank pro Německo. Nevyloučil oživení nějakého podobného projektu.
Na potenciální akviziční příležitosti se PPF podle něj dívá i v telekomunikacích. Tam by šlo ale spíše o spojení s dalším finančním či investičním partnerem. "Chtěl bych, aby se PPF uměla spojovat s dalšími investory," poznamenal.
Skupina PPF pokračuje v prodeji aktiv v Rusku. Prodej majoritního podílu v ruské Home Credit & Finance Bank by měla dokončit do konce června. Odchod z ruského trhu podle Šmejce pokračuje, prodej dalších aktiv se rýsuje. "Vše má svůj časový horizont, těch aktiv je poměrně hodně," dodal.
Investiční skupina PPF podniká ve 25 zemích v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do finančních služeb, telekomunikací, médií, biotechnologií, nemovitostí či strojírenství. Do skupiny patří například splátková společnost Home Credit, dále Air Bank, telekomunikační firmy Cetin a O2, mediální společnost Central European Media Enterprises (CME), nemovitostní skupina PPF Real Estate Holding, strojírenská Škoda Group nebo provozovatel mýta v ČR CzechToll.
Zdroj: ČTK
Aktuality
