Reuters: V Číně kvůli zpomalení ekonomiky roste zájem o použité luxusní zboží

Zpomalení růstu čínské ekonomiky způsobené pandemií nemoci covid-19 se ukazuje jako výhoda pro Ču Tchaj-ni-čchia, zakladatele tržiště s luxusním zbožím z druhé ruky ZZER, který nyní hledá prostory pro obchod, aby mohl své podnikání rozšířit. Bývalý investor z firmy rizikového kapitálu pozoruje nárůst počtu lidí, kteří chtějí prodat své kabelky Birkin či hodinky Rolex, aby získali peníze, a také prudký růst zájmu kupujících, kteří chtějí luxusní zboží, i když si musejí utahovat opasky.
"Stále více lidí si teď uvědomuje, že může prodat své luxusní zboží za nějaké peníze a kupující si všímají, že mohou získat skvělou nabídku," řekl agentuře Reuters třiatřicetiletý Ču. "Říkají si proč to nezkusit."
Počet lidí, kteří nabízejí zboží k prodeji na ZZER, se podle něj od začátku letošního roku meziročně zvýšil o 40 %. Platforma teď má 12 milionů členů a Ču předpokládá, že letos prodá pět milionů kusů luxusního zboží.
Tento trend ukazuje na výraznou změnu v čínském sektoru luxusního zboží v hodnotě 74 miliard USD. Dílčí segment luxusního zboží z druhé ruky v Číně zatím rostl jen pomalu ve srovnání s jinými trhy, jako jsou Japonsko nebo Spojené státy. Je to hlavně díky preferenci novinek a také kvůli obavám, že člověk by si mohl koupit padělek.
Změna by mohla mít vliv i na strategie velkých světových výrobců luxusního zboží pro čínský trh, který je pro ně důležitý a kde se teď potýkají s poklesem poptávky. Čínský trh s luxusním zbožím z druhé ruky podle loňského odhadu konzultační společnosti iResearch do roku 2025 vzroste na 30 miliard USD z osmi miliard dolarů v roce 2020.
Kancelářská pracovnice Wang Ťia-ning zkoumá možnosti nákupu luxusních výrobků z druhé ruky kvůli své ekonomické situaci. "Moje spotřeba se (letos) určitě sníží, ale stále se mi líbí a nemohu ovládnout touhu to koupit," řekla, když stála před stěnou, která zobrazovala luxusní kabelky Louis Vuitton a Gucci ve skladu firmy ZZER.
Růstu ZZER pomáhají právě takoví zákazníci, jako je Wang. Společnost začala v roce 2016 jako internetová platforma, loni však otevřela i kamenné obchody ve městech Šanghaj a Čcheng-tu a teď hledá další prostory v Pekingu, Kuang-čou a Šen-čenu.
Kromě ZZER patří k dalším předním platformám i místní firmy Feiyu, Ponhu či Plum. Každá z nich získala v letech 2020 a 2021 desítky milionů dolarů od fondů rizikového kapitálu s cílem zlepšit postupy ověřování, rozšířit dosah na zákazníky a v některých případech také na to, aby se přesunula z pouhého internetového obchodu i do kamenných provozoven.
Analytici očekávají, že čínskému trhu s luxusním zbožím z druhé ruky budou zatím nadále dominovat místní hráči. Zahraniční společnosti jako Vestiaire Collective a The RealReal zatím na trh v pevninské Číně nevstoupily. A v nejbližší době to ani nemají v plánu.
Nejprodávanější kategorií na platformách s luxusním zbožím jako ZZER zůstávají kabelky. Ču ale dodává, že rychle roste i prodej hodinek a šperků.
Zdroj: ČTK
Aktuality
