US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Reuters: V Číně kvůli zpomalení ekonomiky roste zájem o použité luxusní zboží

Zpomalení růstu čínské ekonomiky způsobené pandemií nemoci covid-19 se ukazuje jako výhoda pro Ču Tchaj-ni-čchia, zakladatele tržiště s luxusním zbožím z druhé ruky ZZER, který nyní hledá prostory pro obchod, aby mohl své podnikání rozšířit. Bývalý investor z firmy rizikového kapitálu pozoruje nárůst počtu lidí, kteří chtějí prodat své kabelky Birkin či hodinky Rolex, aby získali peníze, a také prudký růst zájmu kupujících, kteří chtějí luxusní zboží, i když si musejí utahovat opasky.

Redakce IW
Redakce IW
8. 10. 2022 | 7:40
Čína

"Stále více lidí si teď uvědomuje, že může prodat své luxusní zboží za nějaké peníze a kupující si všímají, že mohou získat skvělou nabídku," řekl agentuře Reuters třiatřicetiletý Ču. "Říkají si proč to nezkusit."

Počet lidí, kteří nabízejí zboží k prodeji na ZZER, se podle něj od začátku letošního roku meziročně zvýšil o 40 %. Platforma teď má 12 milionů členů a Ču předpokládá, že letos prodá pět milionů kusů luxusního zboží.

Tento trend ukazuje na výraznou změnu v čínském sektoru luxusního zboží v hodnotě 74 miliard USD. Dílčí segment luxusního zboží z druhé ruky v Číně zatím rostl jen pomalu ve srovnání s jinými trhy, jako jsou Japonsko nebo Spojené státy. Je to hlavně díky preferenci novinek a také kvůli obavám, že člověk by si mohl koupit padělek.

Změna by mohla mít vliv i na strategie velkých světových výrobců luxusního zboží pro čínský trh, který je pro ně důležitý a kde se teď potýkají s poklesem poptávky. Čínský trh s luxusním zbožím z druhé ruky podle loňského odhadu konzultační společnosti iResearch do roku 2025 vzroste na 30 miliard USD z osmi miliard dolarů v roce 2020.

Kancelářská pracovnice Wang Ťia-ning zkoumá možnosti nákupu luxusních výrobků z druhé ruky kvůli své ekonomické situaci. "Moje spotřeba se (letos) určitě sníží, ale stále se mi líbí a nemohu ovládnout touhu to koupit," řekla, když stála před stěnou, která zobrazovala luxusní kabelky Louis Vuitton a Gucci ve skladu firmy ZZER.

Růstu ZZER pomáhají právě takoví zákazníci, jako je Wang. Společnost začala v roce 2016 jako internetová platforma, loni však otevřela i kamenné obchody ve městech Šanghaj a Čcheng-tu a teď hledá další prostory v Pekingu, Kuang-čou a Šen-čenu.

Kromě ZZER patří k dalším předním platformám i místní firmy Feiyu, Ponhu či Plum. Každá z nich získala v letech 2020 a 2021 desítky milionů dolarů od fondů rizikového kapitálu s cílem zlepšit postupy ověřování, rozšířit dosah na zákazníky a v některých případech také na to, aby se přesunula z pouhého internetového obchodu i do kamenných provozoven.

Analytici očekávají, že čínskému trhu s luxusním zbožím z druhé ruky budou zatím nadále dominovat místní hráči. Zahraniční společnosti jako Vestiaire Collective a The RealReal zatím na trh v pevninské Číně nevstoupily. A v nejbližší době to ani nemají v plánu.

Nejprodávanější kategorií na platformách s luxusním zbožím jako ZZER zůstávají kabelky. Ču ale dodává, že rychle roste i prodej hodinek a šperků.

Zdroj: ČTK

ČínaLuxusMóda a designŽivotní úroveň
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio