Bloomberg: Lukoil uvažuje o rozdělení obchodní divize a prodeji rafinerie

Ruská ropná společnost Lukoil uvažuje o rozdělení své divize obchodu s ropou a prodeji rafinerie v Itálii. Chce tak omezit dopad sankcí a nadcházejícího embarga Evropské unie na ruskou ropu. Uvedla to agentura Bloomberg s odvoláním na informované zdroje. Lukoil je největším soukromým producentem ropy v Rusku a není pod sankcemi EU.
Lukoil možná přistoupí k restrukturalizaci své obchodí divize Litasco. Vzniknout by mohly dvě pobočky, z nichž jedna by sídlila v Ženevě a druhá v Dubaji.
Lukoil také zkoumá možnost prodeje rafinerie ISAB na Sicílii s kapacitou 300 000 barelů denně. Závod odebírá ruskou ropu, ale hrozí, že jakmile vstoupí 5. prosince v platnost zákaz EU, nebude moci tuto ropu získávat. Věřitelé také nechtějí firmě poskytnout peníze na nákup jiných dodávek.
Firma Litasco v roce 2019 podle svých internetových stránek koupila a prodala kolem čtyř milionů barelů ropy a rafinovaných produktů denně. To z ní činí jednoho z největších obchodníků s ropou na světě.
Podle plánu by se ženevská pobočka měla jmenovat Litasco West. Nadále by odebírala neruskou ropu a provozovala další evropské rafinerie v Bulharsku a Rumunsku a také by si ponechala menšinový podíl v nizozemském závodě Zeeland provozovaném firmou TotalEnergies.
Dubajská pobočka by se jmenovala Litasco Middle East. Byla by zodpovědná za obchodování s ruskou ropou a řízením asijských operací včetně singapurské pobočky, uvedly zdroje. Dubajskou pobočku by nadále vlastnil Lukoil, není ale jasné, jak by to bylo s vlastnictvím ženevské pobočky.
Firma Litasco již přesunula větší část svých obchodních aktivit do Dubaje. Zde se počet zaměstnanců zvýšil na 40 z 10 před ruskou invazí. Dubaj se stala přední destinací pro jednotlivce i firmy z Ruska, kteří se chtějí přesunout do zahraničí. Spojené arabské emiráty nenásledovaly Evropu a USA a neuvalily na Rusko sankce. Jsou atraktivní také kvůli daním.
Rafinerie ISAB se nachází blízko města Syrakusy a je jednou z největších v Evropě. Podle zdrojů je o ni zájem, mezi potenciálními kupci jsou dubajská společnost Onex Holding a americký fond Crossbridge Energy Partners. Italská vláda situaci pozorně sleduje, v březnu ale uvedla, že znárodnění závodu neplánuje. Rafinerie se na dodávkách paliva v Itálii podílí přibližně čtvrtinou a přímo i nepřímo zaměstnává více než 3 000 lidí.
Zdroj: ČTK