Zahradník: Gigafactory je pro ČR důležitá pro udržení automobilového průmyslu

Investice do továrny na výrobu baterií do elektromobilů a dalších produktů, tzv. gigafactory, je pro ČR strategická a důležitá pro udržení automobilového průmyslu. Na konferenci Paktu zaměstnanosti Plzeňského kraje to uvedl ekonom a člen NERV Petr Zahradník. O stavbě továrny na letišti Líně u Plzně za 120 miliard Kč uvažuje koncern Volkswagen. Obce v okolí letiště se projektu obávají, Plzeň rušení letiště odmítá. Piloti a letecké školy proti projektu protestují, vláda se k němu staví vstřícně.
Zástupci Škody Auto ze skupiny Volkswagen ve středu seznámili úřad práce, kraj i podniky s profesemi, které by továrna v Líních potřebovala. Podle Pavla Richtera z automobilky potřebuje logistiky, pracovníky technické kontroly a měření, kvality, montáže baterií, údržby i vedoucí týmů. "Alfou a omegou je elektrotechnika, elektronika, hydraulika, automatizace a robotika," uvedl. V gigafactory má být 700 až 1 000 robotů.
"Giagafactory může zajistit konkurenceschopnost automobilového sektoru i republiky," řekl Lukáš Prskavec ze Škody Auto. Baterie aktuálně tvoří 40 % ceny elektromobilu a všechny evropské automobilky je do Evropy dováží. "S obcemi, krajem a státem hovoříme o maximálním stropu pro průmyslovou zónu (v Líních) 5 000 zaměstnanců, samotná gigafactory bude mít 3 500 až 4 000 zaměstnanců, což je cílový stav pro rok 2032," řekl. Část by přišla ze závodů Škody Auto v ČR, větší část mají být absolventi učilišť, středních a vysokých škol z regionu a zbytek má přejít z automobilového oboru a dalších oborů průmyslu ČR.
"V době, kdy se uskutečňuje zelená transformace, je zapotřebí na ni být velmi dobře investičně připraven. Kdyby tady továrna nebyla, tak ty produkty budeme muset dovážet, abychom zachránili jak automobilový průmysl, tak ostatní oblasti, které jsou závislé na této formě výroby energie," řekl Zahradník. Pokud by továrna v ČR nebyla, projevilo by se to na ekonomice ČR hlavně v době útlumu spalovacích motorů. Zahradník uvedl, že je projekt politicky i věcně připravený, byla by škoda o něj přijít.
Podle ředitele plzeňského úřadu práce Zdeňka Novotného je aktuálně nedostatek lidí v regionu ve všech profesích. "Ale za pět let může být situace úplně jiná. Úplně předpovídat to neumíme, ale nezaměstnanost poroste. Věřím, že budeme schopni vytěžit ze škol i z nezaměstnaných lidi požadovaných profesí," řekl. Středeční jednání bylo první, kdy se od Škody Auto dozvěděl požadavky na budoucí zaměstnance.
Zástupci Škody Auto už například jednali s vedením Vyšší odborné školy a Střední průmyslové školy elektrotechnické. "Určitě by to bylo perspektivní pozice pro školy v toto regionu. Jde o nové technologie, a pokud by se školám podařilo připravit lidi tak, že by byli schopni se i adaptovat na ten vývoj, tak každý takový zaměstnanec bude mít dlouhodobou perspektivu zajímavého zaměstnání," uvedl ředitel Vlastimil Volák.
Podle Evy Jančaříkové z plzeňské personální agentury Hofmann Wizard je projekt z dlouhodobého hlediska pro region zajímavý. "Z hlediska ekonomické krize, která nastane, to menší podniky bohužel smete. Je tedy určitě důležité, aby přicházeli noví investoři," uvedla. Uvedla, že nyní sice zazněly počty lidí v roce 2027, ale stavby škol, školek a bytů trvají dlouho. Škoda Auto podle ní dokázala vždy pracovníky přitáhnout mzdami, benefity i značkou.
Volkswagen má na výběr ještě industriální plochy v Polsku, na Slovensku a v Maďarsku, rozhodnout se chce do konce roku. Vláda chápe investici jako klíčovou pro transformaci automobilového průmyslu, který vytváří desetinu HDP země. Podle Zahradníka se diskutuje ještě o gigafactory ČEZ v severních Čechách a koncernu LG v Moravskoslezském kraji, kde má závod Hyundai.
Zdroj: ČTK
Aktuality
