US MARKETOtevírá za: 6 h 14 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Čínský výrobce elektromobilů BYD postaví v Brazílii svůj první závod mimo Asii

Čínský výrobce elektromobilů BYD investuje v Brazílii tři miliardy realů (13,5 miliardy Kč) do výstavby závodu, který bude jeho prvním závodem mimo Asii. Společnost, která soupeří s americkou automobilkou Tesla o pozici největšího světového výrobce elektromobilů, se snaží rozšířit svůj geografický dosah v souvislosti s celosvětovým růstem prodeje vozů s elektrickým pohonem. Informovala o tom agentura Bloomberg.

Automobilka chce vybudovat výrobní komplex v severovýchodním státě Bahia. V závodě se budou vyrábět hybridní a elektrické vozy, jeho součástí bude i pracoviště zaměřené na podvozky pro elektrické autobusy a nákladní auta a na zpracování lithia a fosforečnanu železitého pro mezinárodní trhy. Výroba by měla začít do roku 2024.

Rozhodnutí přichází po snaze brazilské vlády prohloubit vazby mezi největší latinskoamerickou ekonomikou a Čínou a přimět velké firmy, aby v zemi investovaly. Prezident Luiz Inácio Lula da Silva navštívil v dubnu čínského prezidenta Si Ťin-pchinga. Při té příležitosti bylo podepsáno 15 smluv o investičních příslibech čínských firem v hodnotě zhruba 50 miliard realů (225 miliard Kč).

Závod automobilky BYD bude mít počáteční roční kapacitu 150 000 vozů s možností zvýšení výroby až na 300 000 vozů. Bude to druhý závod v zemi na výrobu výhradně elektrických a hybridních vozů. Před dvěma lety se firma Great Wall Motors dohodla na koupi závodu automobilky Daimler a slíbila do roku 2032 investovat deset miliard realů.

Čínská firma působí v Brazílii od roku 2015, kdy tam otevřela továrnu na podvozky pro elektrické autobusy. Později tam začala vyrábět i fotovoltaické moduly a lithium-železo-fosfátové baterie.

Viceprezidentka firmy BYD Stella Liová agentuře Bloomberg řekla, že brazilský trh má potenciál rozvíjet se stejně jako trh čínský, přičemž hybridní vozy tam postupně ustupují čistě elektrickým s tím, jak se zlepšuje nabíjecí infrastruktura. Tato technologie ale bude konkurovat vozům poháněným etanolem z cukrové třtiny, což je další čistší řešení, které dominuje brazilským silnicím.

Prodej hybridních nebo elektrických vozů měl v Brazílii loni podle lobbistické skupiny Anfavea na celkovém prodeji podíl pouze 2,5 %. Podle organizace Bright Consulting by do roku 2030 měl tento podíl u lehkých vozů stoupnout na sedm procent, což je ale výrazně méně než odhadovaný světový průměr, který má činit 37 %.

Zdroj: ČTK

Asijské akcieAutaBrazílie
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa