Meta Platforms čelí v Evropě stížnosti kvůli placeným verzím Facebooku a Instagramu
Nezisková organizace NOYB předložila rakouskému úřadu na ochranu osobních údajů stížnost na rozhodnutí americké společnosti Meta Platforms spustit v Evropě placené verze sociálních sítí Facebook a Instagram bez zobrazování reklam. Organizace v úterním sdělení tvrdí, že uživatelé tak musejí platit, aby si zachovali své "základní právo na ochranu údajů".
Meta spuštění placených verzí služeb jakožto alternativy bezplatných služeb s reklamou oznámila v říjnu. Firma podle agentury Reuters uvedla, že tento krok je v souladu s pravidly Evropské unie, podle kterých musejí mít uživatelé možnost rozhodnout, zda mohou být jejich osobní údaje shromažďovány a využívány k cílené reklamě. Měsíční předplatné firma stanovila na 9,99 eura pro uživatele webových prohlížečů a na 12,99 eura pro uživatele chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS.
Organizace NOYB, kterou založil rakouský aktivista Max Schrems, se domnívá, že postup Mety nesplňuje požadavek EU na dobrovolné poskytnutí souhlasu se sběrem dat a cílenou reklamou. "Meta nyní zavádí pravý opak skutečně svobodné volby," píše se v jejím prohlášení. Údaje podle ní naznačují, že jen zlomek uživatelů chce personalizovanou reklamu, ale téměř všichni ji schválí v případě, že by jinak museli za službu platit.
Organizace varuje, že pokud bude moci Meta svůj postup uplatňovat, začnou ji brzy napodobovat konkurenti. "Vzhledem k tomu, že na průměrném telefonu je nainstalováno 35 aplikací, mohla by brzy ochrana soukromí na vašem telefonu stát kolem 8 815 eur ročně," píše.
NOYB požaduje, aby rakouský úřad na ochranu osobních údajů podnikl rychlé kroky k zastaveních nových praktik společnosti Meta. Navrhuje také, aby úřad firmě vyměřil pokutu, která by odstrašila konkurenty od napodobení jejího postupu.
Zdroj: ČTK