Rusko schválilo výstavbu vysokorychlostní železnice mezi Moskvou a Petrohradem
Rusko schválilo projekt vysokorychlostní železnice mezi Moskvou a Petrohradem. S odvoláním na úřední záznamy to ve čtvrtek uvedla agentura Reuters. Šlo by o první trať v zemi, kde by vlaky přesahovaly rychlost 300 kilometrů v hodině. Celkové náklady by měly činit 2,3 bilionu rublů (587 miliard Kč). Moskva chce na projekt příští rok vyčlenit 300 miliard rublů (76 miliard Kč) v rámci nízkoúročené půjčky ze státního fondu.
Projekt počítá s vybudováním 679 kilometrů železnic pro rychlovlaky dosahující rychlosti až 360 kilometrů v hodině. Vlaky by tak trasu mezi oběma městy mohly urazit za dvě až dvě a půl hodiny místo dosavadních čtyř až pěti hodin.
Stát chce kromě zmíněné půjčky v letech 2024 až 2038 vyčlenit dalších 328 miliard rublů (84 miliard Kč) na přímé dotace. Na financování by se měly podílet i státní banky VTB, Sberbank a Gazprombank.
Moskva projekt chystá navzdory výrazným výpadkům příjmů z vývozu plynu v důsledku války na Ukrajině. Britský deník Financial Times (FT) ve středu informoval, že ruský státní exportér plynu Gazprom v interní analýze přiznal, že v ani do deseti let nedokáže tento propad odbytu nahradit.
Vývoz Gazpromu do Evropy do roku 2035 se bude v průměru pohybovat kolem 50 až 75 miliard kubických metrů ročně, uvádí zmíněná analýza. To je méně než třetina předválečné úrovně. Výpadek příjmů podle FT nenahradí ani Čína, protože objemy ani výkupní ceny zdaleka nedosáhnou úrovní předválečného exportu do Evropy.
Ruská vláda na konci dubna schválila avizované zvýšení daní bohatým a firmám, jak to navrhlo ministerstvo financí. Stát počítá s dodatečnými příjmy 2,6 bilionu rublů (654 miliard Kč). To má Moskvě umožnit zvýšit výdaje, včetně výdajů na pokračující invazi na Ukrajinu, uvedl Reuters.
Mezi nejznámější vysokorychlostní železniční sítě běžně přesahující rychlost 300 kilometrů v hodině patří ICE v Německu, Maglev v Číně nebo Šinkansen v Japonsku.
Zdroj: ČTK