Rusko a Čína plánují celoroční trasu pro kontejnerové lodě v arktické oblasti
Ruský Rosatom ve čtvrtek podepsal memorandum o porozumění s čínskou přepravní společnosti ohledně vytvoření podmínek pro celoroční provoz kontejnerových lodí přes arktickou oblast. Informovala o tom agentura Reuters s tím, že ruský prezident Vladimir Putin hovoří o využívání severní mořské cesty mezi Ruskem a Čínou v situaci, kdy Moskva těžiště svých obchodů v souvislosti s invazí na Ukrajinu přesouvá na východ.
Rosatom uvedl, že na základě dohody s čínskou firmou Hainan Yangpu Newnew Shipping vytvoří joint venture s cílem navrhovat a stavět kontejnerové lodě a společně provozovat námořní cestu. Vladimir Panov, zástupce Rosatomu pro rozvoj v Arktidě, řekl, že na letošek je plánovaných 12 plaveb a že doufá, že trasou bude výhledově možné přepravit 50 milionů tun nákladu ročně. "Naším hlavním úkolem je postavit až pět lodí pro arktické oblasti, které společnosti umožní celoroční provoz na severní mořské cestě," uvedl.
Rosatom memorandum o porozumění s čínským partnerem podepsal na každoročním ekonomickém fóru v Petrohradu. Reuters připomíná, že jde o akci, na kterou se v minulosti sjížděli zástupci západních bank a velkých firem, v současnosti se jí ale účastní představitelé světa byznysu ze zemí, které navzdory ruské invazi na Ukrajinu udržují s Ruskem přátelském vztahy. Je mezi nimi i Čína.
Rosatom loni založil s logistickou firmou DP World sídlící v Dubaji joint venture pro rozvoj kontejnerové námořní dopravy přes Arktidu. Tuto cestu otevřelo tání ledu v mořích kolem tohoto kontinentu způsobené změnami klimatu. Podle Panova Rosatom tudy loni přepravil přes dva miliony tun nákladu, což je rekordní množství. Letos se plánuje doprava nákladu o hmotnosti tři miliony tun.
Zástupci DP World uvedli, že severní námořní cesta znamenala zásadní změnu přepravy zboží v situaci, kdy problémy s dodavatelskými řetězci a geopolitická nestabilita ukázaly, že jsou potřebné alternativy k tradičním námořním trasám.
Zdroj: ČTK