Akcie Burberry klesají téměř o 17 % poté, co firma vydala varování o zisku a nahradila generálního ředitele
Společnost Burberry Group uvedla, že pokud bude nedávný úbytek jejích tržeb pokračovat, očekává, že za první polovinu letošního roku vykáže provozní ztrátu a celoroční provozní zisk pod současným odhadem trhu. Akcie britského giganta obchodujícího s luxusním zbožím v pondělní seanci klesají zatím o 16,8 %. Společnost také pozastavila dividendu a jmenovala Joshuu Schulmana novým generálním ředitelem.
"Zpomalení ekonomické výkonnosti, na které jsme upozornili při příchodu do fiskálního roku 2025, se prohlubuje, a pokud současný trend přetrvá i během našeho druhého čtvrtletí, očekáváme, že za první pololetí vykážeme provozní ztrátu," uvedl šéf Burberry Gerry Murphy a popsal výkonnost společnosti za první čtvrtletí jako "zklamání".
Zpomalení v sektoru luxusního zboží zasáhlo Burberry více než konkurenční značky. Útlum přichází v době, kdy se značka působící na trhu 168 let začala snažit o zlepšení hospodaření zaměřením na luxusnější segment trhu. Zákazníky ale většinou příliš neoslovila změna stylu, jejímž cílem bylo rozšířit se mimo klasické trenčkoty a doplňky.
"Ve světle aktuálních událostí jsme se rozhodli pozastavit výplaty dividend za fiskální rok 2025. Očekáváme, že opatření, která podnikáme, včetně úspor nákladů, začnou přinášet zlepšení v našem druhém pololetí, posílí naši konkurenční pozici a podpoří dlouhodobý růst."
Firma uvedla, že tržby v jejích obchodech s luxusním zbožím klesly za 12 týdnů do 29. června o 21 %, přičemž maloobchodní tržby za toto období dosáhly 458 milionů liber. Prodej poklesl o 16 % v regionu EMEIA (Evropa, Střední východ, Indie a Afrika), v oblasti Asie, Tichomoří a USA pak došlo ke snížení tržeb o 23 %.
Společnost se na svých hlavních trzích potýká s klesajícím zájmem po luxusním zboží, rostoucích životních nákladech, které postihují její evropské a americké zákazníky, a rovněž s ekonomickými problémy, které sužují asijské spotřebitele.
"Pracujeme na pozadí zpomalující poptávky po luxusu, přičemž všechny klíčové regiony jsou ovlivněny makroekonomickou nejistotou a přispívají ke zpomalení našeho sektoru," uvedla firma ve svém prohlášení.
Schulman se stane čtvrtým generálním ředitelem Burberry za posledních deset let. V letech 2021 a 2022 byl generálním ředitelem americké značky Michael Kors. Předtím byl šéfem a prezidentem značky Coach. Firma dodala, že nový ředitel neopustí snahu posunout společnost do vyššího segmentu luxusu.
Za posledních deset let se v Burberry také vystřídali tři návrháři. Riccarda Tischiho, který odešel po necelých pěti letech, nahradil v roce 2022 Daniel Lee. Ten ve funkci zůstává.
Burberry prodává širokou škálu produktů, včetně pánského a dámského oblečení, kabelek, obuvi a parfémů. Firma vznikla v roce 1856 a pověst si vydobyla především díky šátkům a kabátům a typickému vzoru béžovo-červeno-černé kostky.
V letošním roce cenné papíry Burberry odepisují téměř 47 %, z maxima zaznamenaného v dubnu minulého roku ztrácejí přes 71 %.
Zdroj: CNBC, ČTK