Reklama v ČR: Internet a gaming táhnou, tištěná média dál ztrácí
Celkové výnosy z reklamy na internetu letos i v dalších letech v České republice dále porostou poměrně rychlým tempem. Televize a rozhlas budou generovat stabilní růst reklamních příjmů, nadále ztrácet budou naopak tištěná média, vyplývá z letošní studie PwC Global Entertainment & Media Outlook.
Objem reklamy na internetu letos v ČR dosáhne zhruba 67 miliard Kč, za posledních 5 let se tak téměř zdvojnásobí a do budoucna poroste průměrným tempem přes 8 % ročně. Inzerenty stále více zajímá videoherní průmysl a e-sport, kde reklamní výnosy porostou téměř 10% tempem. Zatímco tržby v televizi, rádiích či kinech porostou jen zvolna, objem inzerce v tištěných médiích bude nadále klesat. V oblasti TV bude růst tažen hlavně předplatným streamovacích služeb, televizní reklama na volně šiřitelných kanálech naopak stagnuje.
Celkový objem internetové reklamy v České republice by měl letos dosáhnout téměř 3 miliard dolarů (asi 67 miliard korun), meziročně o 10 procent více. Růst přitom bude i v následujících letech průměrným osmiprocentním tempem, už v roce 2028 by tak měl dosáhnout 4 miliard korun. Z hlediska objemu peněz se tak jedná o největší reklamní trh ve střední a východní Evropě.
"Trendy, které v mediálním průmyslu sledujeme, nejsou žádným překvapením. Jednoznačným vítězem v reklamních příjmech je online svět, přičemž prudký nárůst tržeb zažívá herní průmysl a e-sport. Naopak tradiční média v lepším případě stagnují, u tištěných médií pak pokračuje dlouhodobý propad tržeb. A tyto trendy se určitě nezlomí ani v dalších letech," komentuje vývoj na mediálním trhu Olga Řehořková, partnerka společnosti PwC Česká republika.
Prudký nárůst popularity herního průmyslu a e-sportu doprovází i v ČR růst tržeb. Pro letošní rok jej PwC odhaduje na 407 milionů dolarů, což je 2x víc než před 5 lety. I v dalších letech tento trh poroste o téměř 10 procent ročně, v roce 2028 už by tak tržby měly dosáhnout až 600 milionů dolarů.
Zdroj: PwC