ČR: Maloobchodní tržby pokračují v růstu, v listopadu se meziročně zvýšily o 4,3 %
Maloobchodní tržby v Česku v listopadu meziročně vzrostly o 4,3 % a meziměsíčně klesly o 0,1 %. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). I přes solidní meziroční růst analytici upozorňují na slabší tempo ožívání spotřeby domácností. K růstu přispěly zejména vyšší tržby za pohonné hmoty a v internetových a zásilkových obchodech.
"Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v listopadu pokračovaly v meziročním růstu, přičemž tempo růstu se proti předchozím čtyřem měsícům zmírnilo. Ke zvýšení tržeb maloobchodu nejvíce přispěly internetový a zásilkový prodej a prodej pohonných hmot," říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Tržby za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží meziměsíčně vzrostly o 0,2 %, zatímco tržby za potraviny klesly o 0,7 %. V meziročním srovnání v listopadu se tržby za pohonné hmoty zvýšily 10,8 %, za nepotravinářské zboží o 5,5 % a za potraviny o 0,4 %.
V meziročním srovnání stouply zejména tržby nespecializovaným prodejnám s převahou nepotravinářského zboží (+14,5 %) a internetovým a zásilkovým obchodům (+14,1 %). "Po celý letošní rok lze pozorovat výrazný růst zájmu spotřebitelů o nákupy přes e-shopy, což je změna oproti roku 2022 a první polovině roku 2023, kdy byly nákupy přes internet v útlumu," vysvětlil Miroslav Novák, analytik z AKCENTA CZ.
V listopadu velmi slušně vzrostly i tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky (+12,9 %). Tržby naopak poklesly v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením (-6,3 %) a ve specializovaných prodejnách potravin (-3,1 %).
"Nadále platí, že relativně silný meziroční růst maloobchodních tržeb je ovlivněn velmi nízkou statistickou základnou z roku 2023. Objemem tržeb ve stálých cenách byl letos v listopadu maloobchod pod úrovní května 2022. Oproti listopadu 2021 jsou maloobchodní tržby ve stálých cenách nižší o 5 %, takže obchodníci i spotřebitelé mají v tomto směru stále co dohánět," uvedl Miroslav Novák.
Vít Mikušek z Raiffeisenbank upozornil na nižší tempo růstu oproti očekáváním trhu: "Naše prognóza odhadovala meziroční růst 4,2 %, což bylo blízko skutečnosti, ale konsenzus očekával 4,5 %. Jedná se tak o mírné zklamání." Přesto však data ukazují, že zájem o nákupy přes internet a prodej kosmetických výrobků zůstává vysoký, což potvrzuje meziroční nárůst těchto kategorií o 14,1 %, respektive o 12,9 %.
Petr Dufek, hlavní ekonom banky Creditas, upozorňuje na důvody růstu maloobchodních tržeb: "Za růstem stojí vyšší kupní síla obyvatel díky loňskému poklesu inflace, což podpořilo mírné zlepšení finanční situace domácností. Nicméně spotřeba zůstává umírněná, protože lidé nadále šetří." Petr Dufek také podtrhl, že spotřebitelé svou odpovědností ovlivňují dynamiku trhu: "Boom spotřeby nenastal. Odráží se to v mírném růstu tržeb v klíčových kategoriích, jako jsou kosmetika a e-commerce."
Analytici očekávají, že celkový růst maloobchodních tržeb za loňský rok dosáhne 4,3 %, a objemově se tržby v reálných cenách přiblíží úrovni roku 2021. Klíčovým faktorem bude vývoj během prosince, který obvykle přináší silný růst díky vánočním nákupům.
Tento vývoj potvrzuje důležitou roli spotřebitelské poptávky v oživování české ekonomiky, i když trh zatím nedosahuje předpandemických úrovní. "Spotřeba bude i letos klíčovým pilířem růstu ekonomiky, ale na dosažení vyššího tempa růstu si budeme muset počkat," uzavírá Petr Dufek.
Zdroj: ČSÚ