Tržby českém v maloobchodě se v březnu meziročně zvýšily o 3,4 %
Tržby v tuzemském maloobchodě se v březnu reálně meziročně zvýšily o 3,4 % a meziměsíčně stouply o 0,6 %. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně i meziměsíčně vzrostly shodně o 0,5 %. Tržby za nepotravinářské zboží meziměsíčně vzrostly o 1,6 % a za pohonné hmoty o 1,2 %, naopak tržby za potraviny klesly o 1 %.
"Maloobchodní tržby v březnu po očištění o cenové vlivy pokračovaly v meziročním růstu. Oproti loňskému březnu se zvýšily tržby za prodej pohonných hmot a nepotravinářského zboží. Prodej prostřednictvím internetu a prodej pohonných hmot přispěly k celkovému růstu maloobchodu nejvíce. Naopak nižší tržby jsme zaznamenali za prodej potravin a u specializovaných prodejen s výrobky pro domácnost," říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 8,7 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 6,1 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 5,4 %, s počítačovým a komunikačním zařízením o 3,7 % a s oděvy a obuví o 1,3 %.
Naopak tržby klesly v prodejnách s výrobky pro domácnost (o 4,8 %). Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby zvýšily o 0,9 %, v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se naopak snížily o 0,7 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 7,5 %. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 16,1 %.
"Ani březnové statistiky maloobchodu neukazují, že by ČR prožívala nějakou nákupní horečku. Tempo maloobchodních tržeb dosáhlo 3,4 %, a celkově tak korespondovalo s předchozími výsledky. I když se reálná finanční situace domácností postupně zlepšuje, opatrnost či umírněnost v nakupování přetrvávají. Část domácností si tak udržuje poměrně vysoký sklon k úsporám, které ukládají do bank a do investic," napsal hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
"Co čekat dále? Asi nic překvapivého se letos v oblasti maloobchodu dít nebude. Tržby mohou růst dál tempem 3 až 4 %, což bude stačit na to, aby spotřeba domácností zůstala hlavním motorem poptávkové strany ekonomiky. Toto tempo nemusí vyvolat ani zvýšenou poptávkovou inflaci, protože ta se bude realizovat spíše ve službách," dodal Petr Dufek.
"Březen v maloobchodě proběhl v souladu s očekáváními, tedy pozitivně. Návrat českých spotřebitelů do obchodů utěšeně pokračuje, což dokumentuje nejen samotný meziměsíční nárůst celkových tržeb, ale i jeho struktura. K růstu totiž tentokrát nepřispívají pouze nezbytnosti, jako jsou potraviny či kosmetické a farmaceutické výrobky, ale i zboží 'pro radost'. Dynamické zvýšení prodejů vykázaly oděvy a obuv, slušná čísla pak hlásí i obchody s výrobky pro domácnost, pro rekreaci či s počítačovým a komunikačním vybavením. To je ostatně v souladu s daty o spotřebitelské náladě, která v březnu vykazovala rostoucí optimismus a větší ochotu k útratám. Češi si tak v letošním březnu z obchodů odnesli nejvíce zboží od listopadu 2021. I v příštích měsících očekáváme v maloobchodě pokračující oživení, ovšem jeho tempo zřejmě mírně klesne. Dubnová data budou na jednu stranu pozitivně ovlivněna velikonočními svátky, zároveň zde ovšem došlo k opětovnému zhoršení spotřebitelské nálady vlivem hrozby obchodní války mezi USA a zbytkem světa. Navzdory tomu podle nás čeká tuzemský maloobchod solidní rok, během kterého vykáže průměrný růst tržeb v okolí 4 %," doplnil hlavní ekonom ve společnosti INVESTIKA Vít Hradil.
Zdroj: ČSÚ