US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-0,03 %
NASDAQ+0,33 %
S&P 500+0,13 %
ČEZ+0,16 %
KB+1,34 %
Erste+0,21 %

Každé šesté nově prodané auto na světě je čistě elektrické, s hybridy už tvoří 40 % trhu

Celosvětové prodeje čistě elektrických aut v letošním prvním čtvrtletí vzrostly o 42 %. Elektrická auta dále posilují svou pozici, v prvním čtvrtletí tvořily 16 % všech globálně nově prodaných vozů. Spolu s hybridy již podíl elektrifikovaných aut v celosvětovém měřítku dosahuje 40 %, na největších evropských trzích přesahuje dokonce 60 %. Celkově trhu ale vládne Čína, uvádí studie PwC Electric Vehicle Sales Review.

3. 6. 2025 | 21:31

Ve světě se v 1. čtvrtletí prodalo 2,7 milionu čistě elektrických aut, meziročně o 42 % více. Podíl elektromobilů dosáhl rekordních 16 % z celkových prodejů. Tržní podíl elektrifikovaných vozidel dosahuje 40 %, v Evropě 61 %. Největší prodeje má ale Čína, kde se v 1Q2025 prodalo 1,6 milionu elektrických vozů. V roce 2030 bude po světových silnicích jezdit 68 milionů elektroaut a hybridů oproti současným zhruba 39 milionům. Český trh dynamicky roste, ve světovém srovnání ale zaostává, podíl elektromobilů v Česku zatím překročil pouze 5 %.

"Po loňském mírném útlumu letos prodeje elektroaut vystřelily vzhůru. Důvodem je především zvyšující se poptávka po nových elektrovozech, které se stávají cenově dostupnějšími. Trhu vládne Čína, jejíž automobilky díky akcelerujícímu výzkumu a vývoji a maximálnímu zacílení na zákazníka expandují i na zahraniční trhy včetně těch evropských. Zhruba 62 % současné výrobní kapacity Číny je nad absorpční kapacitou čínského trhu a může být použito pro export," říká k prodejům na začátku roku partner PwC pro oblast automotive Pavel Štefek.

Čína je tak "zodpovědná" za více než 60 % světových prodejů elektrických aut. Tamní prodeje čistě elektrických vozů meziročně vzrostly o 55 % a podíl čistě elektrických aut na nových prodejích dosáhl v 1. čtvrtletí 27 %. "V Číně s její výrobní kapacitou 60 milionů vozů ročně budou brzy auta se spalovacím motorem okrajovou záležitostí. Do čínského automotive expandují technologické giganty jako Xiaomi či Huawei, kteří sázejí na propracovaná softwarová řešení využívající nové technologie včetně AI s rychlou odezvou řidiči. Díky našlápnutému vývoji a výzkumu přitom dokážou uvést nový model na trh během 12 měsíců, mnohdy i rychleji. Velice blízká budoucnost je v Číně plně elektrická a nedaleká budoucnost plně autonomní," odhaduje Štefek.

Zatímco loni prodeje v Evropě spíše stagnovaly, na začátku letošního roku došlo k rychlému oživení. Prodeje bateriových aut na pěti největších evropských trzích vzrostly o 30 %, když předchozí tři čtvrtletí naopak klesaly. Největší tempa růstu přitom zaznamenaly německý a britský trh. "I když evropský automobilový trh ožívá, vyhlídky jsou stále spíše opatrné. Německý autoprůmysl nadále čelí řadě výzev, elektrifikace automobilového parku tak postupuje pomaleji, než se čekalo před několika lety. Geopolitické hrozby, definitivní vyřešení emisních norem i obavy z možné celní války po nástupu nové americké administrativy přetrvávají a trh brzdí," vypočítává rizika expert PwC na automotive Michal Razim.

Evropská komise v březnu představila první obrysy akčního plánu na podporu evropského autoprůmyslu i upravené emisní cíle. Tento plán je nicméně v představených obrysech příliš vágní na to, aby nyní dokázal otočit kormidlem a vrátil evropské značky na automobilové výsluní. Ty tak budou čelit stále sílící čínské expanzi mohutně podporované státními dotacemi. První čínské značky už se v Evropě zabydlely a řada dalších na starý kontinent míří.

Český trh sice v letošním roce zaznamenává masivní nárůst prodejů, absolutní čísla jsou ale nadále velice nízká. V 1. čtvrtletí se prodalo přes 3 000 čistě elektrických aut, což je meziročně více než dvojnásobný růst, nicméně tržní podíl elektromobilů je stále jen u 5% úrovně. Drtivou většinu registrací v uvedeném kvartálu navíc tvořil jediný model jedné značky, a to Škoda Elroq.

Celkově se ve světě v 1. čtvrtletí prodalo přes 16,7 milionu aut, z čehož více než 6,7 milionu má alespoň částečně elektrický pohon. Elektroauta a hybridy tak zaujaly 40 % trhu. Zatímco prodeje bateriových aut meziročně vzrostly o 30 %, prodeje aut s konvenčními pohony klesly o 6 %.

Zajímavou změnou prochází také postavení jednotlivých značek. Zatímco před rokem byl na všech hlavních trzích (největší evropské trhy, Čína, USA) jedničkou prodejů model Tesla Y, nyní obhájila pozici lídra jen v USA. V Evropě se propadla až na 5. místo za vozy z produkce skupiny VW (včetně Škody Enyaq na 3. místě), v Číně je Tesla až 3. za dvěma místními automobilkami. "Třetí místo v evropských prodejích pro Enyaq je asi dosavadní největší úspěch české automobilky v oblasti elektromobility. Jde o nejprodávanější elektromobil koncernu VW, který v některých zemích včetně Německa zaznamenal meziroční růst prodejů přes 20 %," dodává Pavel Štefek.

Největší podíl elektrifikovaných vozů na nových prodejích drží Evropa, kde se v 1Q2025 prodalo přes 2 miliony elektroaut a hybridů. Z celkových 3,38 milionu prodaných aut to bylo 61 %. Čistě v elektromobilech je ale v čele Čína, kde už se podíl elektromobility blíží polovině (47 %), tradičně pomalejší jsou USA s 22% podílem.

Studie PwC uvádí, že za pět let bude po světě jezdit 68 milionů aut s elektrifikovaným pohonem. Oproti současným 39 milionů to představuje nárůst o 74 %. Nejrychleji se bude zvyšovat podíl čistě elektrických aut, jejichž počet se do roku 2030 zdvojnásobí na 30 milionů. Hybridních aut bude jezdit 23 milionů (+48 %) a plug-in hybridů necelých 15 milionů (+70 %).

PwC pro účely studie analyzovala 40 nejvyspělejších světových trhů, tedy státy EU27, Británii, Švýcarsko, Island, Norsko, Čínu, Japonsko, Koreu, USA, Austrálii, Brazílii, Indii, Indonésii a Turecko. Vůbec největší podíl elektrifikace má tradičně Norsko, kde v 1. čtvrtletí prodeje bateriových vozů tvořily 97,8 % všech prodejů.

Zdroj: PwC

AutaAutomobilový průmysl (automotive)Elektromobilita
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Akcie mají našlápnuto k dalšímu růstu, za horizontem obchodních dohod ale číhají další rizika

Akcie mají našlápnuto k dalšímu růstu, za horizontem obchodních dohod ale číhají další rizika

28. 7.-Andrej Rády
Americké akcie