US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+1,54 %
NASDAQ+2,27 %
DOW JONES+0,81 %
PX+0,35 %
ČEZ+0,62 %
NVIDIA+5,42 %

Šéf Nissanu slibuje obrat díky masivnímu úspornému plánu

Generální ředitel Nissanu Ivan Espinosa věří, že nový restrukturalizační plán vytáhne japonskou automobilku z krize. Firma propustí 20 000 lidí a uzavře sedm továren, aby čelila klesajícím prodejům, tvrdé konkurenci a nákladnému přechodu na elektromobilitu.

4. 6. 2025 | 11:50

Generální ředitel automobilky Nissan Ivan Espinosa ve středu oznámil, že firma zahajuje rozsáhlý restrukturalizační plán, jehož cílem je stabilizace a oživení jedné z nejvýznamnějších japonských automobilek.

"V krátkodobém horizontu se musíme nejprve napravit," uvedl Espinosa v rozhovoru pro CNBC. "Jsme přesvědčeni, že náš plán je dostatečně robustní a proveditelný."

Espinosa, který do čela Nissanu nastoupil teprve v dubnu, zdědil společnost s výrazně oslabenou pozicí na trhu. Nissan čelí poklesu prodejů, náročnému přechodu na elektromobily i ostré konkurenci, především ze strany čínských výrobců. Situaci dále komplikují globální cla na ocel a hliník uvalená americkým prezidentem Donaldem Trumpem.

Součástí ozdravného plánu s názvem Re:Nissan je propouštění 20 000 zaměstnanců a uzavření sedmi z celkových sedmnácti továren do konce fiskálního roku 2027/2028. V květnu už Nissan avizoval záměr propustit 11 000 lidí a očekává 3% pokles prodejních objemů v letošním roce.

"Velikost úkolu je obrovská," přiznal Espinosa. "Naše přistání v roce 2024 nebylo dobré. Ale nejde o problém posledních dvou let. Jde o hlubší strukturální potíže, které mají kořeny před osmi až deseti lety." Společnost původně plánovala roční prodeje ve výši 8 milionů vozů, ale svého maxima dosáhla v roce 2016 s 5,6 miliony. V současnosti se prodeje pohybují mezi 3,3 a 3,4 miliony vozů ročně.

Espinosa zdůraznil, že plán počítá s výrazným snížením nákladů a přizpůsobením velikosti firmy reálné poptávce. "Zavádíme hluboké úsporné iniciativy a jsme tomuto transformačnímu plánu plně oddáni," uzavřel Espinosa. Akcie Nissanu obchodované v Tokiu od začátku roku oslabily zhruba o 24 %.

Zdroj: CNBC

Automobilový průmysl (automotive)Japonské akcieJaponsko
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio