Průlom i zátěž? Co obchodní dohoda USA a EU znamená pro automobilový sektor
Spojené státy a Evropská unie se dohodly na novém celním rámci, který zavádí paušální clo ve výši 15 % na většinu zboží z EU. Pro automobilový průmysl to znamená úlevu od dříve hrozících 30% cel, zároveň však nové náklady, které podle zástupců odvětví dosáhnou miliard EUR ročně.
Obchodní dohoda, kterou v neděli oznámily Spojené státy a Evropská unie, představuje snížení amerických cel na evropské automobily ze stávajících 27,5 % na jednotnou sazbu 15 %. Přestože jde o významný pokrok oproti původnímu plánu Washingtonu uvalit 30% clo od 1. srpna, automobilky v Evropě varují před výraznými náklady.
Podle Německého sdružení automobilového průmyslu (VDA) nová celní sazba představuje miliardovou roční zátěž. Organizace zároveň vyzvala k vytvoření stabilních a konkurenceschopných rámcových podmínek pro investice v EU.
Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) označilo dohodu za krok ke zmírnění nejistoty, zároveň však upozornilo, že vyšší cla zůstanou negativním faktorem pro automobilový sektor na obou stranách Atlantiku.
Ekonomové upozorňují, že tlak na marže evropských automobilek bude přetrvávat, zejména kvůli silnému dolaru a omezené schopnosti promítnout vyšší náklady do cen pro zákazníky. Podle ING se proto výrobci budou snažit efektivněji organizovat výrobu v rámci svých stávajících kapacit ve Spojených státech.
Na trzích byl vliv zprávy smíšený. Index Stoxx Europe 600 Automobiles nejprve posílil, poté však odevzdal většinu zisků. Akcie Ferrari zpevnily téměř o 1 %, zatímco akcie BMW, Volkswagen a Mercedes-Benz ztrácely přes 1,2 %.
Podle analytiků Morningstar mohou z dohody nejvíce těžit značky s vysokým podílem přímého dovozu do USA, jako jsou Porsche, Mercedes nebo BMW. Naopak výrobci s menším zastoupením evropského exportu, například Stellantis, budou podle odhadů ovlivněni méně.
Zdroj: CNBC