US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-0,48 %
NASDAQ+0,03 %
S&P 500+0,30 %
ČEZ-0,53 %
KB+0,68 %
Erste+1,19 %

Studie: V Evropě se letos za pololetí poprvé v historii prodalo přes milion elektrických aut. Čínský nástup teprve přijde

Na největších evropských trzích se v prvním pololetí letošního roku poprvé v historii prodalo více než milion čistě elektrických aut. Trh táhlo především oživení v Německu, kde se počet registrací zvýšil o 35 %, uvádí aktuální studie Electric Vehicle Sales Review od společnosti PwC. Celkově trhu ale s násobně vyššími prodeji oproti Evropě vládne Čína, která navíc ovládá trh se surovinami pro výrobu baterií do elektrických vozů.

10. 9. 2025 | 23:30
Elektromobilita

Na nejvýznamnějších světových trzích se v prvním pololetí 2025 prodalo 5,91 milionu čistě elektrických aut. Meziročně to znamenalo nárůst o 37 %. Zároveň elektrická auta měla více než 17% podíl na prodejích všech aut. Téměř dvoutřetinový podíl na prodejích má Čína (3,75 milionu elektrických vozů). Naopak trh v USA nadále zaostává s pouze 6% růstem a necelými 600 tisíci prodanými auty.

Poprvé v historii milion elektrických aut prodaných v Evropě

V letošním roce se ale daří i Evropě, kde prodeje poprvé přesáhly milion elektromobilů za první polovinu roku. Konkrétně jich bylo 1,19 milionu, meziročně o čtvrtinu více. Přes 700 tisíc aut připadlo na pět největších evropských trhů (Německo, Itálie, Španělsko, Spojené království, Francie), přičemž evropským lídrem je Německo se čtvrtmilionem prodaných elektrovozů (meziročně +35 %).

Letošní růst je do značné míry ovlivněn nízkou srovnávací základnou z loňského roku. Evropský autoprůmysl tedy ani zdaleka nemá vyhráno. Nadále ho budou negativně ovlivňovat geopolitické konflikty či expanze čínských značek. Čeká se také na to, jak rozhodne Evropská komise do konce roku v otázce potvrzení, či oddálení tvrdého požadavku na nulové emise nových vozidel od roku 2035. Další zvraty v celních válkách trh naopak vnímá spíše jako rétorická cvičení americké administrativy.

V Evropě čistě elektrické vozy tvoří 17 % nových registrací. Spolu s hybridy pak elektromobily dosahují tržního podílu 61 %. Padesátiprocentní hranice již dosáhla i Čína, v USA si auta s konvenčními motory nadále drží jasnou převahu se 78% tržním podílem.

Český trh sice letos zaznamenává masivní nárůst prodejů, absolutní čísla jsou ale stále velice nízká. V prvním pololetí se prodalo necelých 7 000 čistě elektrických aut, což je meziročně o 66 % více, nicméně tržní podíl elektromobilů stále dosahuje jen 5,6 %.

Studie PwC předpokládá, že do roku 2030 se počet elektrických aut ve světě téměř zdvojnásobí a dosáhne 29 milionů. Spolu s hybridy by pak za pět let mělo po světě jezdit 67 milionů aut s alespoň částečně elektrickým pohonem oproti současným 38 milionům.

Čínské značky na evropský trh vstupují pomalu, bude se to ale měnit

Zajímavou změnou trendu je i postavení jednotlivých značek. Zatímco před rokem byl na všech hlavních trzích (největší evropské trhy, Čína, USA) jedničkou prodejů model Tesla Y, nyní americká automobilka obhájila pozici lídra jen v USA. V Evropě jí předstihl nový Renault R5, v Číně je Tesla až třetí za dvěma místními automobilkami. "Tesla bude nadále čelit řadě problémů – klesajícím prodejům na klíčových trzích, ukončení federální podpory prodeje elektroaut v USA i možnému propadu zisků kvůli novým Trumpovým zákonům. Nicméně potenciální problémy jedné značky nebudou mít dopad na globální rozvoj elektromobility," domnívá se Michal Razim z PwC.

V top 10 evropských aut jsou na 7. a 10. místě i zástupci Škody, přičemž Elroq se začal prodávat až v průběhu letošního roku. Elektromobilita v Evropě akceleruje, a i když to možná bude pro mnohé překvapení, Škoda v prodejích elektroaut v Evropě některé měsíce předbíhá i Teslu. Tahounem růstu zůstává osvědčený model Enyaq a především nový model Elroq, který je nejprodávanějším BEV modelem v Česku nebo například v Dánsku. Sám tvoří více než polovinu prodejů elektromobilů značky Škoda. I díky tomu tvoří elektromobily a plug-in hybridy už 22,8 % všech dodávek Škody v Evropě, zatímco před rokem to bylo jen 9,4 %.

Naopak čínské značky se ve druhém čtvrtletí v Evropě ani USA do nejlepší desítky neprosadily. Čínské značky jsou stále na začátku. Potřebují nejen distribuční a prodejní síť, ale i povědomí o značce a kompletní služby včetně operativního leasingu. Zde budou muset čínské značky o svých kvalitách přesvědčit nejen retailové zákazníky, ale i profesionály z bank, leasingových společností a flotilové nákupčí. Z hlediska kvality nabídky plní čínské BEV svou roli velice dobře – oproti zavedené konkurenci jsou cenově třeba o 15 % levnější, ale téměř vždy nabízejí za tuto cenu výrazně lepší technické parametry. Vstup většího množství čínských značek se prozatím odehrál potichu, s omezenou vizibilitou a bez větších marketingových kampaní. Lze ale předpokládat, že se to brzy začne měnit.

Surovinová závislost na Číně

Studie PwC rovněž připomíná, že důležitou součástí dalšího rozvoje elektromobility je dostupnost surovin potřebných k výrobě baterií. Podle aktuálních dat je téměř polovina (48 %) všech zásob potřebných vzácných kovů v Číně, v jejich těžbě dokonce Čína vykazuje podíl téměř 70 %. Ložiska vzácných kovů jsou obecně koncentrována jen v několika zemích světa. To těmto státům dává silnou vyjednávající pozici a možnost cenu surovin ovlivňovat. Evropa je v tomto směru téměř výhradně závislá na Číně, odkud bere 98 % potřebných surovin.

PwC pro účely studie analyzuje 40 nejvyspělejších světových trhů. Jsou to státy EU, Spojené království, Švýcarsko, Island, Norsko, Čína, Japonsko, Jižní Korea, USA, Austrálie, Brazílie, Indie, Indonésie a Turecko. Vůbec největší podíl elektrifikace má tradičně Norsko.

Zdroj: PwC

AutaAutomobilový průmysl (automotive)ČínaElektromobilitaEvropa
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Čím dražší, tím atraktivnější: Popírají některé investice tržní logiku?

Čím dražší, tím atraktivnější: Popírají některé investice tržní logiku?

10. 9.-Andrej Rády
Ponaučení pro investory