Porsche hlásí slabé prodeje, problémy německého automobilového průmyslu se prohlubují
Německé automobilky čelí kombinaci klesající poptávky, celních bariér a rostoucí čínské konkurence. Porsche se nyní přidalo k BMW a Mercedesu s horšími výsledky na klíčovém čínském trhu, zatímco vláda kancléře Merze slibuje miliardovou podporu elektromobilům.
Němečtí výrobci tak čelí souběhu problémů – drahým clům v USA, stagnujícím prodejům v Evropě a rostoucí konkurenci čínských značek jako BYD nebo Xiaomi, které zákazníky lákají levnějšími elektromobily.
Kancléř Friedrich Merz reagoval oznámením balíku 3 miliard eur na podporu elektromobilů a vyjádřil nesouhlas s plánem EU zakázat prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Podle odborníků se ale německý průmysl nachází v "dokonalé bouři", kdy klesají tržní podíly v Číně a ztrácí se exportní výhody.
Automobilky mezitím omezují výrobu, propouštějí desítky tisíc lidí a škrtají projekty v oblasti baterií. Podle dat VDA zaniklo jen za poslední dva roky v odvětví 55 tisíc pracovních míst a do roku 2030 hrozí úbytek dalších desítek tisíc. Největší výrobce Volkswagen už omezuje výrobu i počet zaměstnanců, dodavatel Bosch plánuje snížení stavu o 18 500 lidí a škrty oznamují také Continental, Schaeffler, ZF Friedrichshafen či Ford.
Podle analytiků hrozí, že Německo přijde o svou roli průmyslového lídra Evropy, což by mělo dopad na celý regionální dodavatelský řetězec od Španělska po Slovensko. O budoucnosti sektoru, který zaměstnává přes 700 tisíc lidí a tvoří čtvrtinu evropské výroby aut, rozhodnou schopnost rychle se přizpůsobit technologické změně a kroky vlády k snížení nákladů na energii, pracovní sílu a byrokracii.
Zdroj: Reuters