Čínské firmy zvyšují export do Afriky, mění se struktura investic
Čínský vývoz do Afriky v letošních prvních třech čtvrtletích vzrostl o 28 %. Zatímco dříve dominovaly infrastrukturní projekty státních podniků, nyní se zaměření přesouvá k exportu spotřebního zboží a k aktivitám soukromých firem.
Podle analýzy Rhodium Group klesly čínské investice do afrických projektů náročných na zdroje od roku 2015 zhruba o 40 %. Současně však čínský export na kontinent výrazně roste a má novou strukturu: převažují elektronika, domácí spotřebiče, textil nebo plastové výrobky.
Firmy jako Transsion, Huawei či Midea v Africe dále rozšiřují své aktivity, často i prostřednictvím místní výroby. Podle Euromonitoru může být africký spotřebitelský trh jedním z nejrychleji rostoucích na světě, přičemž výdaje domácností mohou do roku 2030 přesáhnout 2 biliony USD.
Analytici zároveň upozorňují, že vysoký dovoz levnějšího zboží může zvyšovat obchodní nerovnováhu a oslabovat místní průmysl. Některé čínské společnosti proto část produkce přesouvají do Afriky, aby využily nižších nákladů i lepšího přístupu na trhy USA a Evropy.
Zdroj: CNBC
