Tesla v Číně ztrácí půdu pod nohama, říjnové prodeje spadly na tříleté minimum
Prodeje Tesly v Číně se v říjnu propadly na 26 tisíc vozů – nejméně za poslední tři roky. Americká automobilka tak na největším trhu s elektromobily přišla o výraznou část podílu, který klesl z 8,7 % v září na 3,2 %. Tlak domácích rivalů zintenzivňuje a analytici varují, že rok 2026 může být pro Teslu v Číně zlomový.
Tesla se v Číně potýká s nejtvrdší konkurencí od vstupu na tamní trh. Prodeje v říjnu spadly na tříleté minimum, přestože automobilka v posledních měsících využívala sérii cenových úprav i marketingových pobídek.
Podle analytiků se Tesla dostává "do kleští" domácích výrobců – a to napříč segmenty. Xiaomi, jehož SUV YU7 a sedan SU7 v říjnu dosáhly rekordních prodejů, se rychle stává jedním z nejvýraznějších konkurentů v prémiové kategorii. Nováčci jako Leapmotor, jehož model C10 stojí zhruba polovinu ceny Modelu Y, navíc těží z nízkých výrobních nákladů díky vlastní produkci a partnerství se Stellantisem.
Trhu letos dominuje Geely se svým nízkonákladovým modelem Geome Xingyuan, což potvrzuje, že čínští zákazníci jsou stále více cenově citliví, přesto hledají vysokou užitnou hodnotu. Rostoucí roli v segmentu hrají i tradiční automobilky napojené na Huawei, zejména díky úspěchu SUV Aito M8.
Přes problémové období se Tesla s Modelem Y stále drží v první desítce nejprodávanějších vozů. Elon Musk tento měsíc uvedl, že očekává schválení systému Full-Self Driving v Číně na počátku roku 2026.
Podle expertů však automobilka klíčově potřebuje modernizovat modelovou řadu, aby udržela tempo s agresivní inovací domácí konkurence. "Tesla dokázala držet prodeje modelů starých čtyři až pět let, ale realita čínského trhu ji začíná dohánět," uvedl Tu Le ze společnosti Sino Auto Insights.
Tesla už dříve oznámila, že její celkové tržby ve 3. čtvrtletí meziročně vzrostly o 12 %, nicméně v Evropě trpí obdobným tlakem – zejména ze strany Volkswagenu a čínské BYD.
Zdroj: CNBC
