US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+1,55 %
NASDAQ+2,69 %
DOW JONES+0,44 %
PX+0,40 %
ČEZ+0,16 %
NVIDIA+1,49 %

Čínské spotřebitelské značky zaplavují Afriku. Export vzrostl o 28 %

Čínské obchodní aktivity v Africe jsou na vzestupu. Starý investiční model, kterému kdysi dominovaly státní podniky, ztrácí na síle. Roste ale podíl spotřebních výrobků ze soukromého sektoru.

25. 11. 2025 | 10:05

Čínské investice do afrických odvětví náročných na zdroje poklesly od svého vrcholu v roce 2015 přibližně o 40 %. A to v důsledku slabších výnosů a klesajících příjmů ze stavebnictví v tradičních komoditních odvětvích, jak uvádí zpráva Rhodium Group China Cross-Border Monitor zveřejněná 18. listopadu tohoto roku.

Zároveň čínský export do Afriky vzrostl v prvních třech čtvrtletích roku 2025 meziročně o 28 %, poté co se v letech 2020 až 2024 zvýšil o 57 %. Většinu těchto produktů tvoří výrobky s vyšší přidanou hodnotou, jako jsou elektronika, plasty a textil.

"V počátcích se čínské společnosti, které se do Afriky vydaly, zabývaly především infrastrukturou a těžbou přírodních nerostných surovin," řekl Joe Ngai, předseda McKinsey Greater China. A dodal, že v posledních několika letech se lidé snaží zamyslet nad africkým spotřebitelským trhem. Varoval ale, že fragmentace trhu a nízké marže můžou obchod ztěžovat.

Zdroj: CNBC

AfrikaČínaSpotřebitelé
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Čínské akcie jsou na tom jako ty americké v roce 2010. Napodobí jejich impozantní rally?

Čínské akcie jsou na tom jako ty americké v roce 2010. Napodobí jejich impozantní rally?

22. 11.-Tomáš Beránek
Čína