Čínské spotřebitelské značky zaplavují Afriku. Export vzrostl o 28 %
Čínské obchodní aktivity v Africe jsou na vzestupu. Starý investiční model, kterému kdysi dominovaly státní podniky, ztrácí na síle. Roste ale podíl spotřebních výrobků ze soukromého sektoru.
Čínské investice do afrických odvětví náročných na zdroje poklesly od svého vrcholu v roce 2015 přibližně o 40 %. A to v důsledku slabších výnosů a klesajících příjmů ze stavebnictví v tradičních komoditních odvětvích, jak uvádí zpráva Rhodium Group China Cross-Border Monitor zveřejněná 18. listopadu tohoto roku.
Zároveň čínský export do Afriky vzrostl v prvních třech čtvrtletích roku 2025 meziročně o 28 %, poté co se v letech 2020 až 2024 zvýšil o 57 %. Většinu těchto produktů tvoří výrobky s vyšší přidanou hodnotou, jako jsou elektronika, plasty a textil.
"V počátcích se čínské společnosti, které se do Afriky vydaly, zabývaly především infrastrukturou a těžbou přírodních nerostných surovin," řekl Joe Ngai, předseda McKinsey Greater China. A dodal, že v posledních několika letech se lidé snaží zamyslet nad africkým spotřebitelským trhem. Varoval ale, že fragmentace trhu a nízké marže můžou obchod ztěžovat.
Zdroj: CNBC
Aktuality




