Jen si to představte: Je září 2007 a vy všechno víte

Před deseti lety se svět zdál být bezpečnější, i když se bojovalo s terorismem, kde se dalo. Zprávy zkrátka nebyly tak plné Kima a Donalda. Kdyby vás to tehdy napadlo, mohli jste si zaregistrovat obchodní značky jako Uber, WhatsApp nebo Instagram. S trochou štěstí jste se mohli setkat se Stevem Jobsem, Michaelem Jacksonem nebo Václavem Havlem a při troše smůly mít peníze uložené v Bear Stearns nebo Lehman Brothers. A také jste mohli rozumovat o akciovém trhu.
Když se ohlédnete do minulosti, spousta věcí, které se staly, se zdá být logická, vysvětlitelná, ba dokonce očekávatelná. Nejinak to funguje na finančním trhu. Jen si to představte:
- Je září 2007 a vy přesně víte, že je akciový trh prakticky na vrcholu a čeká ho propad o více než polovinu.
- Víte, že všechny akcie ve vašem portfoliu klesnou na ceně bez ohledu na to, zda jde o dobré, nebo špatné společnosti. Ty dobré ale záhy povstanou z popela a výrazně posílí, ty špatné se z krizového úderu třeba nikdy neproberou.
- Když už dobře víte, co se bude v příštích deseti letech dít, co v září 2017 uděláte (pardon, v září 2007, samozřejmě)?
- Při představě, že přijdete o spoustu peněz (v části pozic navždy), jak poskládáte své portfolio? Nezapomeňte, že za deset let bude trh bezmála na dvojnásobku hodnoty.
- Podívejte se pozorně na své aktuální portfolio a u každé akcie si položte otázku: "Kdybych tuto akcii již nedržel, koupil bych ji v současnosti? Obzvláště pokud vím, co nastane v příštích měsících?" Pokud je odpověď záporná, ptejte se, co daná pozice ještě dělá ve vašem portfoliu.
Jedno je jisté – časovat trh dost dobře nelze. Ačkoli víte, co se za posledních deset let odehrálo, nezískáváte do budoucna jistotu v tom, kdy bude trh na vrcholu, kdy na dně, jak dlouho bude trvat pokles ani jak výrazný bude. Můžete se jen snažit odhadnout, zda ten který byznys ještě bude fungovat (vydělávat) i po mnoha letech.
Jak? Nestačí jen pozorovat, studovat a dedukovat, je potřeba zapojit představivost. Právě schopnost imaginace může při investování dopomoci ke správným rozhodnutím, dokáže propojit informace a data s předmětem podnikání tak, jak to není evidentní na první pohled. Nemyslí se tím fantazírování, ale představy na základě znalostí o skutečnosti.
Zdroj: SafalNiveshak.com
Aktuality






