Nová auta v Evropě mají být po roce 2035 bez emisí, potvrdila Evropská komise
Evropská komise potvrdila svůj záměr, aby od roku 2035 byla všechna nově prodávaná osobní a lehká užitková vozidla v Evropské unii bez emisí CO2. Zároveň představila opatření na posílení konkurenceschopnosti evropského automobilového sektoru. Mimo jiné oznámila, že vyčlení 1,8 miliardy eur na vybudování bezpečného a stabilního dodavatelského řetězce surovin potřebných pro výrobu baterií.
"Dodržujeme cíle pro rok 2035," uvedl na tiskové konferenci eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas. Evropská komise přitom v pondělí navrhla změnu systému pokut pro výrobce automobilů, kteří nebudou schopni splnit emisní limity. Nově by automobilky měly plnění těchto cílů prokazovat ve tříletých cyklech namísto každoročního vyhodnocování. Česká vláda plánuje usilovat o prodloužení tohoto období na pět let.
Předsedkyně komise Ursula von der Leyenová zdůraznila, že cílem zůstává udržitelný a inovativní automobilový průmysl, který přinese výhody nejen ekonomice, ale i životnímu prostředí a občanům EU. "Budeme se držet stanovených emisních limitů, ale flexibilně a realistucky," uvedla.
Automobilový sektor patří mezi klíčová odvětví evropské ekonomiky, tvoří 7 % HDP EU a zaměstnává asi 13 milionů lidí. V České republice se na HDP podílí 9 %, představuje 34 % zpracovatelského průmyslu a 24 % celkového exportu.
Evropský automobilový průmysl čelí výzvám, jako jsou oslabená poptávka, silná konkurence z Číny nebo menší zájem o elektromobily. Situaci komplikuje také možnost zavedení dodatečných cel na vývoz do USA, které zvažuje administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa.
Von der Leyenová proto v posledních týdnech jednala se zástupci automobilového průmyslu, odborů i ekologických organizací. "Chci, aby Evropa hrála v automobilovém sektoru vedoucí roli. Podpoříme domácí výrobu a minimalizujeme strategickou závislost, zejména v oblasti baterií," zdůraznila.
Zdroj: Reuters, Europa.eu