US MARKETOtevírá za: 1 h 57 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+0,53 %

Evropské automobilky budou mít více času na splnění emisních cílů

Evropský parlament ve čtvrtek odsouhlasil změnu pravidel týkajících se emisí oxidu uhličitého u nových osobních vozů a dodávek. Nově nebudou automobilky hodnoceny za každý rok zvlášť, ale budou moci splnění emisních limitů vykazovat průměrně za celé tříleté období mezi lety 2025 a 2027. Tento krok jim má umožnit větší flexibilitu a zároveň jim letos ušetří případné pokuty za nesplnění emisních cílů. Změnu už ve středu podpořili také zástupci členských států Evropské unie. K definitivnímu přijetí normy je nyní zapotřebí formální souhlas Rady EU.

Změnu, která je součástí širšího akčního plánu Evropské komise na podporu automobilového průmyslu, podpořilo 458 z 573 přítomných europoslanců. Proti hlasovalo 101 zákonodárců, zdrželo se 14. Všech 20 přítomných českých europoslanců hlasovalo pro návrh. Markéta Gregorová (Zelení) se neúčastnila, jelikož se nachází na Ukrajině.

Podle Evropské komise návrh reaguje na rychle se měnící situaci v automobilovém sektoru, který čelí intenzivní globální konkurenci. Průmysl, který zaměstnává asi 13 milionů lidí a tvoří přibližně 14 % HDP EU, má nyní více prostoru přizpůsobit se a pokračovat v investicích do ekologičtějších technologií.

"Tříleté zprůměrování emisních cílů umožní automobilkám lépe reagovat na výkyvy v poptávce a zároveň se připravit na přechod k čistším technologiím," uvedla komise. Europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09, EPP) krok označil za rozumný kompromis, který průmyslu dává stabilitu a možnost plánovat. Podobně pozitivně návrh hodnotí i Danuše Nerudová (STAN, EPP), která ho považuje za dosud nejpraktičtější úpravu v rámci Zelené dohody pro Evropu.

Kritičtější postoj zastávají někteří europoslanci z řad konzervativců. Ondřej Krutílek (ODS, ECR) ocenil úlevu od pokut, ale upozornil, že změna nepřináší dostatečnou reformu. Jeho kolega Alexandr Vondra (ODS, ECR) rovněž vyjádřil nespokojenost s rozsahem opatření. Podle něj měly být pokuty zcela zrušeny, protože i v mírnější podobě představují pro výrobce zátěž, zvláště v situaci klesajícího odbytu elektromobilů.

Zdroj: ČTK, Reuters

AutaAutomobilový průmysl (automotive)Ekologie a životní prostředí
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa