Karel Havlíček: Firemní nevěstu je potřeba dobře nastrojit a navonět

Situace na trhu firem v současnosti jednoznačně nahrává prodávajícím. Oproti situaci před třemi lety mohou bez problémů inkasovat dvojnásobek a třeba i pětinásobek částek běžných před pěti lety. Další výrazný růst už ale nečekáme. I proto je nyní podle mě ideální doba na prodej, říká předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a generální ředitel SINDAT GROUP Karel Havlíček.
Jak hodnotíte současnou kondici trhu M&A, pokud jde o počty transakcí?
Firmy cítí, že investoři disponují slušnou hotovostí, čehož pochopitelně využívají. V posledních měsících je výrazný převis volných peněz nad počtem projektů, do kterých by se dalo investovat, čehož prodávající dokáží využít. Podniky se proto prodávají za velice dobré ceny. Na druhou stranu, u rodinných firem nehraje roli pouze finanční obnos, ale i zaměření, další záměry s firmou a reference investora.
Situace na trhu tedy nahrává prodávajícím?
Jednoznačně. Mohou bez problémů inkasovat dvojnásobek oproti situaci před třemi lety a pětinásobek částek běžných před pěti lety. Další výrazný růst už ale nečekáme, a i proto je nyní podle mě ideální doba na prodej.
Otázka nástupnictví
Je otázka nástupnictví pro majitele tuzemských firem skutečně tak silným tématem, jak naznačují média?
Je a bude to jedno z hlavních témat ještě dalších deset let. Naše asociace má dobře zmapovaný celý trh, s většinou rodinných firem spolupracujeme, sdružujeme je na platformě "Rodinná firma". Pracujeme s nimi jak celoplošně, tak na regionální úrovni. Děláme pro ně desítky akcí, připravujeme legislativní změny, literaturu, studijní obory nebo soutěže a pomáháme jim v procesu předávání. Jsou to nesmírně zajímavé příběhy a všichni se učí za pochodu.
Kdy se podle vás vyplatí firmu prodat? A kdy naopak ne?
Nelze paušalizovat. Pokud to vezmeme čistě pragmaticky a ekonomicky, tak je vhodná doba na prodej společnosti v době, kdy lze se slušnou pravděpodobností prognózovat dobré výnosy v příštích letech a současně je firma bilančně, tedy přes rozvahu stabilizována. Ale roli sehrává řada dalších faktorů, zejména lidský kapitál v prodávané firmě, ochota stávajících vlastníků pokračovat v podniku nebo v jeho rozvoji, perspektiva odvětví, konkurence či bariéry na trhu, přidaná hodnota, stav patentů a užitných vzorů, schopnost seriózně představit podnik a jeho vize a samozřejmě také investiční apetit kupujících.
S poradcem
Má podle vás smysl k procesu prodeje firmy přizvat akvizičního poradce?
Obecně jsem názoru, že u malých a středních firem je to správná cesta. Majitelé se musejí věnovat tomu, co ovládají, a to je primární byznys, který jim vydělává peníze. Akvizice je náročný proces, a to jak po stránce ekonomické, tak právní, a je tedy potřeba, aby byl profesionálně připraven. Nevěstu je potřeba dobře nastrojit a navonět a stávající vlastníci se na tom musejí podílet, ale aranžmá bych rozhodně nechal na profesionálních poradcích. Pokud se soudíte, také si obvykle najímáte právní zástupce. A nejde jen o znalosti a zkušenosti, ale i o obchodní taktiku.
A umějí tuzemští majitelé prodávat své firmy nebo podíly v nich?
Bohužel neumějí. To není kritika, to je fakt, který je dán tím, že s tím nemají zkušenosti. Prodávají pak opravdu dobré podniky za nižší ceny a mnohdy si neošetří řadu rizik.
"Akvizice je právně i ekonomicky náročný proces, má proto smysl nechat si poradit od profesionálů."
Trh fúzí a akvizic se stává stále atraktivnějším pro mnoho privátních investorů, kteří jej využívají pro zhodnocování peněz.
Ano, je to logické. V Česku je velice dobré bankovní prostředí, ale chybí kvalitní investiční prostředí. Potřebujeme více alternativních finančních nástrojů pro investování a určitě i širší portfolio investorů.
Nákup a prodej
Které firmy a ze kterých oborů jsou podle vás v současnosti atraktivní pro případný nákup ze strany strategických nebo finančních investorů?
To záleží na mnoha faktorech, nelze to zobecnit. Ale často platí, že to je hodně vázané na vyspělost stávajících vlastníků, jejich kulturu i ochotu dále se spolupodílet na chodu firmy. Málokdo investuje pouze do nápadu, vyplatí stávající vlastníky a pak spravuje nová aktiva. Spíše u toho chce prodávající vidět a motivovat je k dalšímu zhodnocování. Ale je to případ od případu jiné.
"Menší a střední firmy investují spíše doma, ty velké míří i do zahraničí."
České firmy nekupují pouze jiné české společnosti, půlka jejich prostředků směřuje do nákupů firem v zahraničí. Je to podle vás dobře? A kde konkrétně a jaké firmy se v zahraničí vyplatí kupovat?
Menší a střední firmy investují spíše u nás, velké společnosti míří i do zahraničí, protože u nás již není dostatek příležitostí alokovat velké peníze. To je třeba případ Sazky a její rakouské akvizice tamní loterijní společnosti. Ale stále častěji vidíme, že i česká středně velká firma vstupuje do zahraničního podniku. Zatím se to ale děje hlavně na trzích v Indii, Číně nebo Vietnamu. Firmy si tam budují výrobní a distribuční zázemí.
Více informací o prodeji a nákupu firem najdete na www.investicniweb.cz/akvizice
Doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA
Od 90. let hájí zájmy podnikatelů. Zastává pozici předsedy představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Je spolumajitelem skupiny SINDAT, podnikající od roku 1990 v oblastech středního průmyslu a nových technologií. Mnoho let se angažuje v akademickém prostředí, na Vysoké škole finanční a správní je děkanem Fakulty ekonomických studií. Je nejcitovanějším tuzemským autorem v tématu řízení malých a středních podniků, napsal pět odborných knih a publikoval více než sto článků u nás i v zahraničí.
Aktuality
