US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,08 %
NASDAQ-0,51 %
S&P 500-0,22 %
ČEZ+0,75 %
KB+0,00 %
Erste+0,40 %

Některé západní značky tvrdí, že kvůli franšízám z Ruska odejít nemohou

Mnoho západních značek po invazi ruských vojsk na Ukrajinu z Ruska odešlo, ale některé z nich mají v zemi stále otevřené provozovny a tvrdí, že je nemohou zavřít. Firmy jako Marks & Spencer, Burger King a hotelové skupiny Marriott a Accor to zdůvodňují tím, že jsou omezeny složitými franšízovými smlouvami s dalšími podniky, což jim brání se z ruského trhu stáhnout. Dohromady mají tyto firmy v Rusku stále otevřeno téměř tisíc provozoven.

Řada západních podniků má takové smlouvy už desítky let. Obchody Marks & Spencer například provozuje od roku 1999 turecká společnost FiBA, která má práva na prodej výrobků tohoto maloobchodního řetězce v celé východní Evropě. Britský maloobchodní gigant uvedl, že v reakci na válku pozastavil společnosti FiBA dodávky svého zboží.

Vlastník společnosti Burger King uvedl, že restaurace této značky v Rusku fungují na základě franšíz. Tyto "dlouhodobé právní dohody nelze v dohledné době snadno změnit", uvedla společnost Restaurant Brands International, která je vlastníkem řetězce Burger King.

Hotelové skupiny IHG a francouzský řetězec Accor, pod nějž spadají značky Ibis a Novotel, působí v Rusku patrně na základě podobných smluv. Řetězec Marriott uvedl, že jeho hotely v Rusku patří třetím stranám. Dodal, že bude nadále vyhodnocovat možnosti těchto hotelů zůstat v provozu.

Franšízy jsou užitečné pro západní značky, které chtějí vstoupit na trhy v různých zemích, ale neznají tamní poměry, chybí jim peníze nebo schopnosti na dané trhy vstoupit, uvedl Graeme Payne z právnické firmy Bird & Bird. "Člověk... si může říct, proč zkrátka své obchody nezavřou. Ale jen z čistě obchodního a smluvního hlediska je velmi obtížné to udělat bez nějakých dalekosáhlých právních důsledků," dodal.

Dohody se zpravidla uzavírají na deset a více let. Pokud by poskytovatel franšízy smlouvu porušil, mohl by čelit žalobě a případně finančnímu postihu. Kdyby se však zjistilo, že majitel franšízy má vazby na ruského prezidenta Vladimira Putina nebo že na něj byly uvaleny sankce, pak by z hlediska britského práva mohla být smlouva vypovězena, uvedla Victoria Hobbsová z Bird & Bird.

Připomněla také, že franšízové smlouvy mívají doložku, která umožňuje od dohody odstoupit, pokud dochází k poškozování pověsti firmy. Problémem však podle Hobbsové je, že majitelé franšíz sami nic špatného nedělají. Pokud by se některé ze značek podařilo proti franšíze v Rusku dosáhnout rozhodnutí britského soudu, ruský soud by ho nevynutil, konstatoval právník a odborník na franšízy John Pratt.

V omezeném manévrovacím prostoru se dotyčné firmy vymezují proti ruské invazi na Ukrajinu, připomíná BBC. Společnost Accor, která má v Rusku 57 hotelů pod svou značkou a 3 500 zaměstnanců, pozastavila budoucí otevírání hotelů a rezervace lidem, na které byly uvaleny sankce. Skupiny Marriott a IHG, z nichž každá má v Rusku 28 hotelů, rovněž zastavily investice a výstavbu nových hotelů. Uzavřely také své kanceláře v Moskvě, které samy vlastní.

Burger King přesměruje své zisky z franšízových provozů v Rusku na humanitární pomoc. Společnost Marks & Spencer přislíbila více než 1,5 milionu liber na podporu uprchlíků a věnuje 20 000 kabátů a termoprádlo.

Společnost Yum! Brands uvedla, že dokončuje dohodu se svým hlavním franšízantem o dočasném zastavení provozu restaurací Pizza Hut. Yum! Brands je vlastníkem řetězců KFC a Pizza Hut.

Zdroj: ČTK

Byznys a podnikáníRusko
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Globální akciový zvrat: Ocenění i dividendy jsou ve světě atraktivnější než v USA, i ve zpětných odkupech Amerika ztrácí náskok

Globální akciový zvrat: Ocenění i dividendy jsou ve světě atraktivnější než v USA, i ve zpětných odkupech Amerika ztrácí náskok

18. 6.-Andrej Rády