Cesta hedgeových fondů z mizérie? Privátní letadla
|

Cesta hedgeových fondů z mizérie? Privátní letadla

Výkonnost hedgeových a aktivně spravovaných fondů je v poslední době mizerná a jejich manažeři udělají vše proto, aby nepřišli o své tvrdě inkasované poplatky. Pomoci by jim mohlo i sledování privátních letů šéfů velkých firem.

Hedgeové fondy Podílové fondy Zajímavost dne

Když chce nějaký byznysmen utajit schůzku se svým potenciálním obchodním partnerem, přičemž ví, že jejich setkání by mohlo vést k velkému obchodu, ale také třeba poprasku na burze, musí cestovat autem. Ne kvůli uhlíkové stopě, ale proto, že let privátním letadlem nezůstane utajen.

Stačilo, aby v dubnu jedna analytická firma sdělila svým klientům, že letadlo Gulfstream V patřící společnosti Occidental Petroleum bylo spatřeno na letišti v Omaze, a hned se objevily spekulace, že Warren Buffett bude pomáhat Occidentalu při nákupu konkurenční společnosti Anadarko Petroleum. O dva dny později Buffett ohlásil investici v objemu 10 miliard USD do společnosti Occidental.

Není to náhoda. Hedgeové fondy a jiní velcí investoři dobře vědí, že kde jsou privátní letadla, tam se dělá byznys. Na tato "alternativní" data se orientuje například firma Quandl, kterou v prosinci koupil Nasdaq, agentury Bloomberg nebo FactSet zase využívají služeb firmy JetTrack.

Sledování letadel skutečně může pomoci při identifikaci některých firemních novinek, ale pro investory jde samozřejmě pouze o doplňkovou informaci. Díky dostupnosti informací se tyto novinky rychle projevují v tržních kurzech.

Řešením pro majitele soukromých letadel je utajování údajů o letu. Například služba FlightAware poskytuje údaje o všech letech velkých letadel, ale americká agentura Federal Aviation Administration vychází vstříc společnostem, které chtějí, aby jejich soukromá a malá letadla nebyla "viditelná" (mimochodem, je jich jen v USA zhruba 28 000).

Když má ale letadlo zařízení hlásící aktuální polohu (automatic dependent surveillance broadcast, ADS-B), které je velice přesné a na území USA bude povinné od roku 2020 u všech letadel, k údajům o jeho poloze se může každý dostat buď s dobrým přijímačem, nebo přes stránky ADS-B Exchange (na ženevském letišti například ADS-B využívá novinář François Pilet, který sleduje přílety a odlety diktátorů z celého světa a informuje o tom na Twitteru).

Byznysmeni se samozřejmě snaží, ve spolupráci s National Business Aviation Association prosadit větší ochranu svého soukromí, ale podle ADS-B Exchange jsou jejich argumenty o tajnosti nebo citlivosti těchto údajů nesmyslné. Manažeři hedgeových fondů a velcí investoři tedy mají dveře k těmto informacím otevřené. Je na nich, jak je využijí (a zda to bude k něčemu).

Zdroj: Bloomberg