US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Index důvěry v českou ekonomiku v červenci meziměsíčně stoupl o 0,1 bodu

Důvěra v českou ekonomiku se v červenci meziměsíčně zvýšila o 0,1 bodu na 95,4 bodu. Mírně se zvýšila důvěra podnikatelů, mezi spotřebiteli naopak klesla. V pondělí o tom informoval Český statistický úřad (ČSÚ). Proti loňskému červenci je celková důvěra nižší o 0,7 bodu.

Analytik Komerční banky Marek Dřímal upozornil, že důvěra mezi spotřebiteli klesla na téměř dvouleté minimum. "Lidé mají obavy ze zhoršení ekonomické situace, což může jít na vrub nejistotě ohledně brexitu a jeho efektu mimo jiné na českou ekonomiku. Vyhlídky pro české hospodářství už také nejsou tak růžové, jako byly například loni v době mimořádného vzestupu HDP. Spotřeba domácností by ale i přes dnešní pokles důvěry měla být hlavním tahounem ekonomické aktivity v letošním i příštím roce," uvedl.

Celkovou důvěru v ekonomiku ČR zatím odchod Británie z EU nenahlodává, doplnil hlavní ekonom Roklen Lukáš Kovanda. "Důvěra je zhruba stejně jako před hlasováním o brexitu. Spotřebitelská důvěra si udržuje solidní úroveň, byť od počátku letošního roku klesá," uvedl.

Index důvěry podnikatelů v červenci dosáhl 94 bodů, a byl tak o 0,5 bodu vyšší než o měsíc dříve. Mezi podnikateli se důvěra zvýšila v průmyslu a ve vybraných odvětvích služeb, a to shodně o 0,7 bodu. V průmyslu dosáhla hodnoty 95 bodů a ve službách 94,6 bodu. Ve stavebnictví a v obchodě se důvěra snížila.

Důvěra spotřebitelů se v červenci snížila o 1,5 bodu na 102,3 bodu. Z meziměsíčního srovnání vyplývá, že se pro příštích 12 měsíců mírně zvýšily obavy spotřebitelů ze zhoršení celkové ekonomické situace a obavy ze zvýšení nezaměstnanosti. Obavy spotřebitelů z vlastní finanční situace se meziměsíčně nezměnily, podobně jako úmysl spotřebitelů spořit a obavy z růstu cen.

Podle hlavní ekonomky České bankovní asociace Evy Zamrazilové spotřebitelé ohledně důvěry vysílají smíšené signály. "Rozdíl může být způsoben reakcí na mediální obraz brexitu, který vyvolává obavy z možného oslabení ekonomiky, na druhé straně jej spotřebitelé nijak bezprostředně nepociťují," uvedla.

Zdroj: ČTK

Česká ekonomikaČeská republikaSpotřebitelská důvěra
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio