US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,77 %
NASDAQ+1,02 %
S&P 500+0,83 %
ČEZ-0,49 %
KB-0,39 %
Erste+0,17 %

Servisem kvůli dieselgate v Česku prošly již dvě třetiny aut

Servisní akcí na odstranění softwaru pro obcházení homologačního měření emisí již v tuzemsku prošly téměř dvě třetiny z dotčených 157 000 dieselových vozů koncernu VW. Pozvánku k dobrovolné návštěvě opravny dostali již všichni majitelé. Vyplývá to z informací automobilek. Od odhalení kauzy pojmenované dieselgate uplynuly tři roky.

Redakce IW
Redakce IW
18. 9. 2018 | 11:40
Česká republika

Před třemi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

První vozy začal Volkswagen v Česku zvát do servisů v květnu 2016, Škoda pak zhruba o měsíc později. Úprava většinou spočívala v přehrání softwaru řídící jednotky.

"K 31. srpnu bylo v rámci akce na vznětové motory EA 189 zpracováno již 60 procent z 63 000 dotčených vozidel značek Volkswagen, Audi, Seat a Volkswagen Užitkové vozy. Osloveni byli všichni vlastníci. Další vozy průběžně přibývají v rámci běžných prohlídek a dalších návštěv servisů," řekl ČTK mediální zástupce importéra Jan Klíma.

Škoda zatím provedla servisní úpravu u více než 64 procent z celkového počtu 94 000 vozů značky. "Dobrovolná servisní akce stále probíhá a není nijak časově omezena. Jako výrobce doporučujeme všem majitelům provedení úprav. Cílem vývoje technických opatření bylo, aby po jejich implementaci zůstala spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí CO2 beze změny. To opakovaně potvrdily příslušné homologační autority v jednotlivých zemích, tak i nezávislé odborné testy," doplnil mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc. Například u motorizací 2,0 TDI, které koncern svolával jako první, absolvovalo servisní akci kolem 90 procent aut.

Někteří majitelé dieselů se začali sdružovat k podání žalob na koncern VW kvůli odškodnění. V současnosti chce v tuzemsku Volkswagen žalovat přes 5 000 lidí. Sdružují je firmy Safe Diesel a DieselGate. Safe Diesel dnes oznámila, že má přes 3 300 žadatelů o odškodnění a celková žalovaná částka přesahuje 730 milionů Kč. Spolu s firmou DieselGate celková žalovaná částka přesahuje jednu miliardu Kč.

Někteří majitelé dieselů se začali sdružovat k podání žalob na koncern VW kvůli odškodnění. V současnosti chce v tuzemsku Volkswagen žalovat několik tisíc lidí.

Emisní skandál VW spustil sérii odhalení i u dalších automobilek, které mohly homologační měření emisí rovněž obcházet. Evropská komise v úterý oznámila, že zahájila rozsáhlé vyšetřování, které má posoudit, zda automobilky BWM, Daimler a Volkswagen v rozporu s pravidly Evropské unie neuzavřely tajné dohody, jejichž cílem bylo nekonkurovat si při vývoji a zavádění technologií pro čisté emise u benzinových a naftových osobních aut. Výsledkem takové dohody mohlo být, že spotřebitelům byla odepřena možnost koupit si méně znečišťující auta, přestože tuto technologii měli výrobci k dispozici.

Zdroj: ČTK

AutaČeská republikaEkologie a životní prostředí
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

3. 7.-Pavel Kohár
Informační technologie