Vedle VW nabízí šrotovné za starší diesely v Německu i Škoda

Automobilka Škoda Auto nabídla v Německu tzv. šrotovné při výměně staršího dieselu za nový naftový vůz této značky. Výše bonusu se pohybuje od 1 500 do 7 500 eur, tedy v přepočtu až 194 000 Kč podle kupovaného modelu. Šrotovné zavedl i sesterský Volkswagen. Českého trhu se opatření netýká. V pátek to oznámil mluvčí Škody Vítězslav Pelc.
Bonus pro nákup nového auta z nabídky Škody platí při odevzdání naftového vozu plnícího starší emisní normy Euro 1 až 4, tedy vyrobených zhruba do roku 2009. Ve 14 vybraných městech s horší kvalitou ovzduší lze nákupní bonus uplatnit i za mladší vozy plnící až normu Euro 5, tedy do roku výroby 2014. Bonus lze navíc využít na koupi nejen nového dieselu, ale i vozu s benzinovým motorem.
Výše šrotovného je například 1 500 eur při koupi modelu Citigo, 2 500 eur za Fabii, 3 500 eur u Kodiaqu nebo 7 500 eur u modelu Superb. Prémie pro majitele mladších dieselů ve 14 městech je u každého modelu vždy o 1 000 eur nižší než v případě celostátního šrotovného.
"Šrotovné existuje pouze v Německu. V rámci EU by teoreticky této možnosti měl mít šanci využít i jakýkoliv občan EU, ale nemáme o tom v současné chvíli konkrétní informace. V ČR se šrotovné v tuto chvíli neplánuje, takové rozhodnutí by muselo přijít ze strany vlády," řekl ČTK mluvčí dovozce vozů Volkswagen do ČR David Valenta.
Podle Christopha Oemische z tiskového oddělení koncernu Volkswagen nabídku mohou využít také čeští majitelé aut za předpokladu, že svůj starý vůz nechají sešrotovat v Německu a u některého z německých dealerů si koupí nový.
Cílem koncernu je zabránit hrozícím zákazům vjezdu naftových vozidel do center měst. Německý automobilový průmysl je od vypuknutí skandálu kolem podvodů s měřením výfukových plynů v roce 2015 pod silným tlakem.
Když koncern VW nabízel šrotovné od srpna 2017 do června 2018, podařilo se mu stáhnout z německých silnic 210 000 starších naftových vozů.
Ve čtvrtek oznámenou iniciativu již zkritizovala šéfka strany Levice Katja Kippingová. "Jedná se o další pokus autokoncernů vytřískat ze svého milionového dieselového podvodu ze zákazníků další kapitál," řekla v pátek politička listu Neue Osnabrücker Zeitung. "Kdo si nové auto dovolit nemůže, má tak či tak smůlu," dodala předsedkyně strany.
Zdroj: ČTK