US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-0,49 %
NASDAQ+0,68 %
S&P 500+0,09 %
ČEZ-0,25 %
KB-0,19 %
Erste+0,47 %

Španělský automobilový průmysl roste i v době recese

Zatímco většina evropského automobilového průmyslu je v katastrofálním stavu, montážní závody ve Španělsku navzdory ekonomické recesi zvyšují produkci, najíždějí na výrobu nových modelů a vytvářejí nová pracovní místa.

Redakce IW
Redakce IW
22. 11. 2013 | 10:52
Španělsko

Analytici však varují, že pokud si země chce udržet pozici druhého největšího výrobce aut v Evropě a porazit levnější konkurenty, jako je například Česká republika, musí stát zlepšit dopravní spojení a výrobci by měli více investovat do výzkumu a vývoje.

Alespoň pro tuto chvíli je výhled příznivý. Dělníci největšího montážního závodu ve Španělsku žijí v jiném světě, než je za branami závodu, kde je jeden ze čtyř obyvatel nezaměstnaný a další se bojí o práci. V závodě Martorell nedaleko Barcelony, sídle španělské automobilky SEAT ze skupiny Volkswagen, výroba loni vzrostla o 7 % a zaměstnanci montují pět různých modelů.

Po šesti letech poklesu prodeje aut v Evropě a agresivním snižování cen automobilů se někteří středně velcí výrobci aut v regionu potýkají s problémy. Mezi nejvíce postižené patří francouzský PSA Peugeot Citroën, který loni prodělal pět miliard eur a ve čtvrtek varoval, že pokud poptávka neoživí, mohl by zavřít montážní závod na východě Francie.

Španělsko však prosperuje navzdory slabé domácí poptávce, protože drží nízko mzdové náklady a zaměřilo se na silnější evropské trhy. Největším vývozním trhem je Francie, která vykazuje známky oživení, dále Německo a Spojené království.

Ve španělském automobilovém průmyslu vzniklo v prvním pololetí více než 2 400 nových míst a zahraniční automobilky, jako jsou Ford či PSA Peugeot Citroën, tam spouštějí nové výrobní linky. Celkové investice v odvětví za poslední rok dosáhly 3,5 miliardy eur.

Míra nezaměstnanosti ve Španělsku se nyní pohybuje kolem 26 %. Odbory ve snaze chránit pracovní místa přijaly nabídku flexibilní pracovní doby a souhlasily se zmrazením růstu mezd. Přistoupily i na některá další opatření, která by ještě před pár lety byla nemyslitelná. V případě velkých objednávek tak dělníci pracují přes čas a vybírají si volno v době, kdy není práce. Noví zaměstnanci také dostávají za stejnou práci nižší mzdu než zaměstnanci, kteří pracují v závodě déle.

Průměrný plat 2 000 eur

Průměrný plat dělníka montážního závodu ve Španělsku se pohybuje v rozmezí 1 900 až 2 000 eur, což je kolem evropského průměru a zhruba stejně jako v Itálii. Je však vyšší než průměrná mzda ve Španělsku.

Španělsko očekává, že se mu podaří získat nové zakázky i v příštích dvou letech. Do roku 2015 by kapacita výroby automobilových závodů měla být ve Španělsku využita na 85 %, zatímco loni to podle konzultantské společnosti IHS Automotive bylo jen 68 %. Pro srovnání, v Itálii by se měla výroba do roku 2015 zvýšit pouze na 59 % kapacity z loňských 48 %.

Závod ve městě Martorell nyní čeká, zda se Volkswagen rozhodne vyrábět nejnovější vozy SUV od automobilky SEAT právě tam, nebo dá přednost závodu české automobilky Škoda. V České republice jsou náklady na práci o polovinu nižší, navíc je to blíže Německu.

Náklady na práci ale činí jen asi desetinu nákladů na výrobu vozu. Odborníci upozorňují, že Španělsku chybí lepší síť pro nákladní přepravu, což je velmi důležité pro zemi, která zhruba 90 % své automobilové produkce vyváží. Většina vlád v minulosti spíše než nákladní dopravu kvůli cestovnímu ruchu upřednostňovala dopravu osobní.

Zdroj: ČTK

AutaDluhová krizeŠpanělsko
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akcie Tesly: Příležitost, nebo past?

Akcie Tesly: Příležitost, nebo past?

11. 7.-Tomáš Beránek
Tesla