Německá prokuratura vyšetřuje bývalého šéfa Volkswagenu

Němečtí prokurátoři zahájili vyšetřování bývalého generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna. Vyšetřování se zaměří na podezření z podvodu při prodeji vozů, které falšovaly údaje o emisích. Oznámil to dnes úřad prokurátora.
Winterkorn minulý týden po téměř devíti letech ve funkci rezignoval po odhalení, že největší evropská automobilka montovala do vozů s naftovým motorem speciální software, který umožňoval falšovat údaje o emisích. Winterkorn však tvrdí, že o manipulacích výsledků nic nevěděl.
Vyšetřování má podle prokuratury především objasnit, kdo byl za manipulace zodpovědný a co bylo jejich cílem. Prokuratura již obdržela řadu trestních oznámení, včetně jednoho přímo od Volkswagenu, který však nejmenoval žádné podezřelé, napsaly agentury AP a Reuters.
Mluvčí prokuratury Julia Meyerová uvedla, že zatím nelze odhadnout, jak dlouho bude vyšetřování trvat. "Je to velmi rozsáhlý případ a taková vyšetřování trvají řadu měsíců, někdy i roky," řekla.
Skandál vypukl před více než týdnem, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagenu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard Kč).
Skandál již začaly vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob. Volkswagen přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut.
Německá vláda minulý týden uvedla, že skandál se týká nejen osobních aut, ale také lehkých užitkových vozů. Podle pondělní zprávy německého listu Hannoversche Allgemeine Zeitung tvoří lehké užitkové vozy 1,8 milionu z celkového počtu aut vybavených softwarem pro manipulace.
Skandál ve Volkswagenu šokoval celé Německo. Tamní automobilový průmysl zaměstnává více než 750.000 lidí a je hlavním zdrojem exportních příjmů, píše agentura Reuters.
"Automobilový průmysl je pro německé hospodářství klíčový. Tento skandál může mít na německou ekonomiku velký dopad," uvedl náměstek německého ministra financí Jens Spahn. Analytici již minulý týden upozornili, že skandál by se mohl stát pro německou ekonomiku větší hrozbou než řecká krize.
Součástí koncernu Volkswagen je rovněž česká Škoda Auto. Ta v pondělí oznámila, že manipulace s emisemi naftových motorů zahrnují zhruba 1,2 milionu vozů s její značkou.
Zdroj: ČTK